Akik a Saul fiát csinálták

2016.02.08. 10:57

Hermann_Iren

Mennyiből készült a Saul fia? Hány évig ült a vágószobában a Liza, a rókatündér? Hogy lehet, hogy a Félvilág tévéfilm létére a mozikba megy? A Forbes februári számában három film három története.

Amikor Bogdán Árpád Boldog új élet című filmjét kilenc évvel ezelőtt a berlini filmfesztivál Panoráma szekciójában bemutatták, illetve a magyar Filmszemlén elhozták a legjobb produceri díjat, Sipos Gábor és Rajna Gábor úgy érezték, karrierjük csúcsán vannak. Most második teljesen saját filmjük Golden Globe-nyertes lett a legjobb külföldi film kategóriájában, és ott van az Oscar-jelöltek között.

cover_feb-1.png

Látták-e előre ezt a sikert a Saul fiában? „Láttuk, hogy új, hogy eredeti, de nem tudtuk, hogyan fogadja a közönség, vevők-e még egy holokausztfilmre. Tudtuk, a harmadik generációs túlélőknek alig van már közük a történtekhez, a negyediknek pedig szinte semmi” – mondta Sipos Gábor, az egyik producer, miért volt rizikós a fogadtatás. Filmes körökben egyértelmű az álláspont, hogy Cannes nélkül valószínűleg néhány ezres nézettségre számíthatott volna a film Magyarországon. Jelenleg százezernél jár, amivel egy sikeres magyar közönségfilm nézettségét hozta már eddig is. Egy film a holokausztról. Egy film, ami szakít a holokauszt mainstream tálalásával.

filmgyartas_02.jpg

Forrás: Magyar Nemzeti Filmalap Zrt.

A cannes-i kaland kockázatos húzás eredménye volt. A stáb 19-re húzott lapot, amikor úgy döntött, kihagyják a berlini fesztivált és pont azt a szekciót, amelyben a producer páros korábbi filmjét bemutatták, mert versenyprogramba akartak bekerülni, és azt remélték, Cannes-ban ez összejöhet. És sikerült, sőt a film elnyerte a Nagydíjat. Ez az a pont, amire a filmesek azt mondták a Forbesnak, hogy a későbbi (a február 28-i Oscar-gáláig vezető) sikerszéria kulcsa volt, mert nem lett volna az a pénz, amit ha beleölnek a kampányba, azt a hírverést hozza, amit egy cannes-i díj.

prod.jpgMagyar filmet készíteni egyébként is ritkán kifizetődő. Kivéve, ha beesik egy Golden Globe-díj vagy egy Oscar-jelölés. A Saul fia esetében a 450 milliós költségvetésből 300-at adott a Magyar Nemzeti Filmalap, a többit a producereknek kellett megszerezniük, de nagyot dobott rajtuk az akkor még 20, ma már 25 százalékos adó-visszatérítési lehetőség is, ugyanis bármely Magyarországon forgatott film a költségvetésének 25 százalékáig adó-visszatérítésben részesülhet. Ez egyszerre igaz a Saul fiára és például a tavaly Budapesten forgott Ridley Scott filmre, a Mentőexpedícióra, a maga 11,8 milliárd forintos büdzséjével. A külföldi stábok a kedvező adózás miatt 2015-ben összesen 48 milliárd forintot költöttek Magyarországon, koprodukcióban 9,9 milliárdot, a magyar filmek összköltségvetése pedig 14,2 milliárd forint volt. A 25 százalékos adó-visszatérítéssel (feltéve, hogy a film költségvetésének 80 százalékát legalább magyar földön költik el) a régióban csak Csehország tud versenyezni (ott 20 százalékos a kulcs); illetve Szlovákia tervezi átvenni a magyar szisztémát. Sokat javult a forgatási engedélyek kiadása is, ma már 72 órán belül választ kell adni egy beadott kérelemre. A külföldi stábok elsőre mindig meglepődnek, milyen körülményekkel találkoznak Magyarországon. A két világszínvonalú stúdió (Korda, Origo) láttán leesik az álluk az európai, de még az amerikai producereknek is. A szuperprodukciókon kívül sok nyugat-európai, skandináv, dél-amerikai film forog nálunk, tévéfilmek, játékfilmek egyaránt. Jó szakember is bőven akad, de a bérmunkák elszívják a legjobbakat, így a magyar produkciók sokszor hoppon maradnak.

Kiemelkedő költségvetésű, Magyarországon készülő filmek (2010-2015)

2010

The Rite (rendező:Mikael Håfström)3,2 milliárd forint

Monte Carlo (rendező: Thomas Bezucha) – 3 milliárd forint

In the Land of Blood and Honey (rendező: Angelina Jolie) – 1,8 milliárd forint

2011

World Without End (tv minisorozat, rendező: Michael Caton-Jones) – 5,4 milliárd forint

47 Ronin (rendező: Carl Rinsch) - 4,3 milliárd forint

World War Z (rendező: Marc Forster) – 3,5 milliárd forint

2012

Die Hard 5 (rendező: John Moore) – 10,4 milliárd forint

Strike Back 4. évad (tv-sorozat) – 2,8 milliárd forint

2013

Hercules (rendező: Brett Rattner) – 14,2 milliárd forint

Dracula (tv-sorozat) – 5,3 milliárd forint

Houdini (tv mini sorozat, rendező: Uli Edel) – 2 milliárd forint

2014

The Martian (rendező: Ridley Scott) – 11,8 milliárd forint

Lazarus(rendező: David Gelb) – 7,5 milliárd forint

Spy (rendező: Paul Feig ) – 7,3 milliárd forint

2015

Marco Polo (tv-sorozat, 2. évad) – 12,6 milliárd forint

Inferno (rendező: Ron Howard) – 11,2 milliárd forint

Tyrant (tv-sorozat, 2. évad) – 7 milliárd forint

The Coldest City (rendező: David Leitch) – 4,9 milliárd forint

Forrás: NMHH

A februári Forbesban a Saul fia mellett két másik sikerfilm, a Liza, a rókatündér és a Félvilág létrejöttéről is olvashatnak, és bemutatjuk a filmek mögötti háttéripart is.

 Előfizetnél? Ez egy jó ötlet! Kattints ide:http://forbes.hu/kattints

Szólj hozzá!

Címkék: film Oscar-díj Saul fia

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr118370096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása