Így üzletel egy négy éve kint élő magyar Indiában

2016.02.08. 22:56

Forbes

Miért szeretnek annyira vállalkozni az indiaiak? Hogyan üzletelhet velük egy európai? Mit tesznek a randalírozó majmok ellen? Vásárhelyi Orsi ázsiai élménybeszámolójának harmadik része.

Szálloda, reptér, másik reptér, másik szálloda, új ország, új kultúra, új emberek és feladatok. Még időm sem volt felfogni, hogy Indiában vagyok, de már egy szöuli parkban próbáljuk Bolesza Péterrel, az NNG fejlődő piacokért felelős alelnökével  megérteni az eddigi eseményeket. Péter immár négy éve él Indiában, kevés magyar látja át nála jobban az indiai helyzetet és üzleti kultúrát.

Indiában kívülről a hatalmas szegénységet látjuk, közben elképesztő luxusautók ácsorognak a dugókban a szamarak és az egész családokat elszállító motorok mellett. Mindenből van sajátjuk, a Szilicium-völgytől (Bangalore) Hollywoodig (Bollywood), a gazdaság csaknem teljesen önellátó, de a folyamatos fejlődés ellenére mégis meg-megállítanak az utcán egy közös fotó erejéig, csak azért, mert fehér a bőröm.cover_feb-1.png

Becslések szerint 2020-ra több mint 1,3 milliárd főre nő az indiai lakosság, aminek van egy gyakran elfelejtett, ám folyamatosan növekvő középosztálya – a felső tízezerrel közel hatszáz millióan lesznek a következő évtized közepére. Ez közel akkora fizetőképes tömeget jelent 2025-re, mint az európai és amerikai piacok együttvéve. Egy kisebb helyi lap napi olvasottsága már ma is könnyedén eléri a másfél milliót. Felfoghatatlan méretű számok, hatalmas vásárlóerő potenciállal és nagyon más kultúrával.

 „Talán leginkább Indiára jellemző a vállalkozói szellem a világon. Szinte mindenben hatalmas üzleti potenciál rejlik, ha már csak egy kis százaléka is veszi meg a lakosságnak az adott terméket vagy szolgáltatást, máris milliókról beszélünk” – magyarázza Péter a lehetőségeket. Érdekes ellentét, hogy itthon külön programok születnek arra, hogy a fiatalok egyáltalán merjenek vállalkozni, kockázatot vállalni, addig Indiában ez a kultúra szerves része, gyakran az érvényesülés egyetlen eszköze. „Szerintem Indiában van a legtöbb startup a világon, értem ezt úgy, hogy mindenki nagyon keményen dolgozik a saját szerencséjén, folyamatosan forgatják a pénzt. Nem kell rögtön milliárdos startup sikerekre gondolni (bár vannak azok is), de már egy tuk-tuk megvásárlása és üzemeltetése is vállalkozásnak tekinthető.” 

Az indiai vállalkozószellemről és kreativitásról rengeteg példát mesél Péter, az én személyes kedvencem a „majomriasztó üzlet”. Komoly problémát okoznak a városokban a majmok, akik néha csapatokba verődve próbálnak ételt szerezni, és be is mennek a házakba. Néhány éve Péter lakhelyének környékén is felütötte a fejét a majomveszedelem, nem volt mit tenni, hívni kellett a majomriasztót. A hindu vallás egyik sajátossága, hogy semmilyen élőlényt nem lehet bántani, ezért is látni annyiféle tehenet, kutyát, malacot az utak mentén. Ebben a kontextusban a riasztás így kicsit másképp értendő. „A kolléga megérkezett, egy nagytestű hím majom pedig a kerékpár csomagtartóján ücsörgött. A módszertan nagyon egyszerű, a falkavezér méretű  majommal körbe kell pisiltetni a házat, így a megjelölt területre a kisebb és gyengébb majmok már nem mernek betolakodni. Kiválóan működik, megoldotta a majomproblémánkat hosszú időre.”

Indiában általános vonzódás érezhető a külföldi termékek iránt, de más a mentalitás. Indiaiakkal csak az tud hosszútávon üzletet kötni, aki betartja a kulturális szabályokat és jelen van – személyesen.  „Ha üzletről van szó, az arabok és az indiaiak is először a családban keresnek partnert, aztán jönnek a barátok, majd más arabok vagy indiaiak és csak utánuk, mi - külföldiek. Ha nem szeretnék negyedik helyen lenni ebben a rangsorban, akkor van, hogy egy egész napot át kell kávézgatni egy baráttal, ügyféllel”.  

A szerző, Vásárhelyi Orsi a Bridge Budapest ösztöndíj sales gyakornoka volt két hétig Ázsiában. A program során végig kísérte Bolesza Pétert, az NNG  fejlődő piacokért felelős alelnökét és Nagy Tibor key account managert Dubaitól Indián és Koreán át egészen a tokyói Telematics Update szakmai kiállításig.

1 komment

Címkék: India NNG

A bejegyzés trackback címe:

http://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr528372146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

SzerződésSertés 2016.02.09. 02:36:56

"A hindu vallás egyik sajátossága, hogy semmilyen élőlényt nem lehet bántani, ezért is látni annyiféle tehenet, kutyát, malacot az utak mentén."

Érdekes. A tűző napon éhen-szomjan halt állatok szerintük nincsenek bántva? És az a rengeteg nő és gyerek, akik nagyon csúnyán végzik?