A Wizz Air nem viccel: olcsón nem eladó

2014.06.17. 07:56

Ács Gábor

Mégse megy tőzsdére a Wizz Air, legalábbis ebben a hónapban. A cég szűkszavú közleményben tudatta, hogy nem folytatja a megkezdett kibocsátási procedúrát, mivel az elmúlt időszakban kedvezőtlenné vált a hangulat a légitársaságok részvényeinek piacán. Mi ez? Bukás, hazárdjáték, vagy profizmus?

A külső szemlélőnek ma még nincs elegendő információja, hogy átlássa az okokat. Épp a legfontosabb információkat nem tudjuk ugyanis: a Wizz Air pontos gazdasági mutatóit. A cég szokatlan módon csak a tőzsdére vonulásai szándékát jelentette be a múlt hónapban, de nem tette magát nyitott könyvvé, a visszakozás után meg tudja őrizni azt a versenyelőnyét, hogy konkurensei nem látnak bele a működésébe.

Ami tény: valóban csúnyán elfordultak a befektetők a légitársaságoktól. Kemény profitfigyelmeztetéssel rukkolt elő a Lufthansa és az Aer Lingus, az olajár pedig megugrott az iraki feszültség nyomán. A Wizz Air árazását meghatározó nagyobb fapadosok, a Ryanair, az easyJet és a Norwegian árfolyama is 10 százalék körüli mértékben zuhant pár nap alatt. Ez azt jelenti, hogy a Wizzt is legalább ennyivel kevesebbért lehetett volna eladni, márpedig a tőzsdére vonulás lényege, hogy tulajdonosai csökkentsék részesedésüket, a lehető legmagasabb áron adjanak el.

A visszavonulás valószínűleg a Wizz fő finanszírozójának, az Indigo Partnersnek a döntése. Úgy tűnik, a szektor hanyatlásával nem teljesül az az elvárás, amit az ismert légiipari befektető kitűzött: a piac csak érték alatt venné a céget. Ilyen helyzetben vagy beéri kevesebbel a tulajdonos, vagy azt mondja, ráér az eladás, megvárja, míg a piac újra megfelelően értékel.

A halasztásról szóló döntés arra utal, hogy az Indigo nincs eladási kényszerben. Nincs más befektetési célpontja a láthatáron Európában, nem úgy, mint Amerikában, ahol tavaly átcsoportosított a Spiritből a Frontier Airlines-ba. A Spirittel sikerre vitték az ultra fapados modellt a tengerentúlon, amit most a másik légitársaságnál is bevezettek. A Wizz helyett azonban nincs másik jelölt, valószínűleg úgy számolnak, hogy jó áron szívesen kiszállnak, de áron alul nem akarnak. Nagyobb potenciálnak tartják tovább tartani a Wizz-befektetést, mint átcsoportosítani bármi másba.

Ha valóban csak arról van szó, hogy külső körülmények miatt kaptak volna jóval kevesebbet a Wizzért, mint amit terveztek, s a cég számai kiválóak, akkor nyilván jó döntés a halasztás. Sanszos, hogy ha az olajár csökken, a szektorban javul a hangulat, akkor ősszel akár a most tervezettnél is magasabb áron tudnak eladni a Wizzből. Biztosra azonban  soha senki nem mehet. Láttunk már sokszor olyat, hogy évekig tartó lejtmenet kezdődött és a hiába működtek jól tőzsdére vágyó vállalatok, a piac nem volt vevő a semmi jóra, a kibocsátások száma pedig a töredékére esett. 

3 komment

Címkék: wizz air

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr846309146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Basilisk Captain 2014.06.17. 20:36:48

Szóval a kutyának sem kellet a wizz részvény. A felsorolt álindokok már korábban is ismertek voltak...

2014.06.17. 20:44:49

Ha ingyen adnák a jegyet, akkor sem utaznék velük!

xtolzig 2014.06.18. 13:57:21

Miután a Malévet sikerült módszeresen folyamatosan megfúrni és tönkretenni, adom inkább bármelyik másik légitársaságnak a pénzem ha utazom, csak nekik nem, az biztos.