Mitől lett a Wizz Air az új magyar nemzeti légitársaság?

2014.09.09. 09:54

Ács Gábor

11.jpgA Wizz Air vezérigazgatója szerint nem a piros-fehér-zöld festés teszi a nemzeti légitársaságot, hanem az számít, hogy ki mennyit tesz az országért. Váradi Józseffel a cég jövő nyári menetrendjének bejelentését követően beszélgettünk, a miniinterjú csak itt a blogon olvasható. A Forbes szeptemberi számában 99 bennfentes pénzügyi jó tanács mellett guruk befektetési és vállalkozási tippjei is olvashatók, többek között Váradi József gondolatai is.

A jövő nyári menetrendet ismertető közleményükben úgy fogalmaznak, hogy a Wizz Air Magyarország de facto nemzeti légitársasága. Hogyan jutottak erre, mit jelent ez?


A nemzeti légitársaság fogalma egy nagy homály. Mint jogi kategória eltűnőben van a világban, Európában mindenképp. Jogi értelemben az unióban nincs is ilyen státusz és néhány évtized alatt teljesen el fog tűnni a világban is. Innentől kezdve az a kérdés, hogy más vonatkozásban van-e értelmezhető vetülete ennek a kérdésnek. Azt gondolom, hogy mi úgy definiáljuk magunkat, hogy a magyar piacot szolgálni kívánjuk. Hozzá akarunk járulni a magyar turizmushoz és infrastruktúrát akarunk teremteni a kifelé utazóknak is. Ezt úgy tesszük meg, hogy minél közelebb kerüljünk az emberekhez: magyar pilótákkal, légi utaskísérőkkel repülünk, rengeteg munkahelyet teremtünk itt, közvetve, vagy közvetlenül. Hogy ezt minek hívjuk, nem tudom. Mitől nemzeti a nemzeti? Attól, hogy piros-fehér zöldre színezzük magunkat, vagy attól, amit valójában teszünk az országért? El vagyunk köteleződve, hogy az ország légiközlekedésének élharcosai legyünk, ezt bizonyítottuk már az elmúlt években és fogjuk a jövőben is, de nem hiszem, hogy számunkra értelmes kérdésfelvetés, hogy a nemzeti légitársaság, mint jogi kategória vetődjön fel.

Mekkorát veszít a légtársaság Ukrajnában és hogyan menedzseli az ottani válsághelyzetet?

A kapacitásokat 40 százalékkal vágtunk vissza. A donyecki bázis bezárt, két gép maradt Kijevben, de azok tele vannak. Az igazi probléma az, hogy a hrivnya 50-60 százalékkal beszakadt. Az emberek ebben kapják a jövedelmüket, de a légitársaság költségei euróban jelentkeznek. Euróban nem, de hrivnyában jelentősen nőttek a jegyárak, amire csökkent a fizetőképes kereslet, ehhez kellett a kapacitásokat igazítani. A mostani kapacitás adekvát és pénzügyileg értelmezhető módon teljesítünk. Persze nem itt fogjuk a profitunkat maximalizálni, várjuk a jobb időket, amikor a kereslet elkezd erősödni.

Budapesten újabb kapacitásnövelést hajtanak végre jövő tavasszal, érkezik a 9. gép a bázisra. Vidékről kevesebbet hallunk, Debrecenben például nem nagyon akar tartósan összejönni a 3. útvonal. Így is marad?

Próbáltuk Milánót, nem működött, Dortmundot, az se volt elég jó. Londonba viszont naponta repülünk onnan és Eindhoven is jól teljesít. Jelenleg ennyit bír az a piac, egyelőre nem kísérletezünk mással.

És mi a helyzet Győrrel? Mitől működhet egy reptér, mely félúton van Budapest és Bécs között, ráadásul ott van a pozsonyi fapados reptér is.

Pozsony egyáltalán nem olcsó, Bécs pedig kiemelkedően drága. Győr rendkívül nagy vonzáskörzettel rendelkezik három ország irányából is. Most az a kérdés, hogy a reptér szeretné-e, hogy megjelenjünk és elvégzi-e az ehhez szükséges fejlesztéseket.

Fél éve jelentették be, hogy hamarosan nagyobb gépekre vált a Wizz Air, a 180 fős A320-asok helyett 230 fős A321-esek kerülnek majd a flottába. Megvan már, hogy mikortól kerül sor a váltásra?

Igen, már biztos, hogy 2015 végétől csak A321-eseket veszünk át.

19 komment

Címkék: wizz air nemzeti légitársaság váradi józsef

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr816668185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.09.10. 08:44:11

Ha nem pont a téli időszakra vezették volna be Milánót, nagyobb forgalom lett volna. Tessék csak fejleszteni a debreceni indulásokat: nagy kereslet lenne pl. a spanyol desztinációkra is.

Ibn Battuta 2014.09.10. 09:18:25

Ilyenkor magyar ceg, meg amikor a Malev repulesi jogai kellettek, pl. Istanbul, Moszkva, Tel-Aviv, Larnaca, stb..., de ez hogy magyar szemelyzettel repulnek netto hazugsag! A pilotak nagyon kis szazaleka magyar (mikozben sorban allnak), egy atlagos felvetelin nem egyszer fordul elo, hogy 12-14 alanybol nincs is magyar!! Ha van, max. 1-2. A fopilota kulfoldi. A top management kulfoldi. A cabinban valamivel tobb a magyar, de boven akad kulfoldi... Igy nez ki a Wizz felepitese. Magyar crew, aha...

jet set 2014.09.10. 09:25:37

A wizz leginkább a kitelepülést segíti. Turizmus? Ugyan már! Hány turista érkezik velük? A többség munkásjárat és van néhány turista járat, amivel magyar turisták utaznak külföldre (pl. Róma).

Ács Gábor 2014.09.10. 10:18:04

@Ibn Battuta: ezen nyilván baromi sokáig lehet vitatkozni. Az egyes bázisok személyzete általában helyi, a pesti bázis gépein túlnyomórészt magyarok dolgoznak, ez a pilótákra is érvényes. Ötlet magyar, alapítók magyarok, a finanszírozók amerikaiak és németek. Csúcs menedzsment vegyes, benne két magyar, kis létszámú vezetői központ Svájcban, nagy létszámú üzemelési központ Pesten.

Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel) 2014.09.10. 10:24:02

Magyar cég? Akkor talán ide kellene az adók nagy részét fizetni, nem csak egy töredékét.

Nem Penny hajója 2014.09.10. 11:30:24

Szerintem is elég furcsa ez a kettős beszéd a Wizzairnél. Amikor a főnök magyar sajtóterméknek nyilatkozik, akkor igyekszik magyar cégnek beállítani magukat.
Amikor meg a genfi központba keresnek kvalifikáltabb szakembereket, akkor meg persze ők svájciak/amerikaiak/németek, mert ciki lenne abban a közegben pengetni ezt a magyar vonalat.

Persze majd Gábor mindjárt írja erre, hogy ez az üzleti racionalitás. Természetesen az, csak hát azért kissé visszatetsző is.

McZozo 2014.09.10. 12:23:03

@Nem Penny hajója:
Mondjuk ezzel nem ertem mia bajod. ha van egy uzleted es valahol uzletet remelsz te is az adott teruiletnek fuleknek megfelelo dalokat fogod megpengetni hogy minel nagyobb eselyed legyen az uzletet megnyerni. Ettol en meg nem haragudnek egy cegre se. WizzAir ra en inkabb a banasmodjuk es nem korrekt hozzaalasyuk miatt haragudnek. Pl en nem sokat repultrem veluk de az a par esett megyozott hogy inkabb easy vel menjek mint veluk

tof 2014.09.10. 12:35:23

Nincs ebben semmi rendkívüli, csak helyreálltak bizonyos értékrendek: fapados nemzetnek fapados a légitársasága.

2014.09.10. 12:54:11

@Dr. Tim Pedersen Dr. (egy L-lel): A WizzAir még így is jövedelmezőbb az országnak, mint a MALÉV volt, mert az csak vitte az adóforintokat.

Kolléga 2014.09.10. 13:08:26

Tényleg nem értem mi a baj azzal, ha valaki idomul az üzleti igényekhez és aszerint beszél.

Amikor repülőjegyet veszek én is aszerint választok. Az, hogy a Wizz magyar cég, vagy nem, pontosan a négyszáz huszonhatodik szempont. Ez ráadásul nem is ellenük szól, mert ha olyan helyre megyek, ahova nem kell csomag, szívesen utazok velük, eddig még nem ért kellemetlen élmény.

Steppenwolf 2014.09.10. 13:16:11

@tof: Csak éppen ez a "fapados" légitársaság akkor is élni és virulni fog, amikorra körülöttünk már egyetlen nemzetnek sem lesz hagyományos "nemzeti" légitársasága.

que le 2014.09.10. 14:46:45

@tof: Bár nem vagyok nagy szakértője a témának, én úgy olvastam sok helyen, hogy bár a Malév veszteséges volt, megszűnésével nagyon sok turistát vesztett (és annak a pénzesebb rétegét, nem aki fapadossal utazik) az ország, amit azóta nem tudtunk pótolni. Ezek lehet, hogy ellensúlyozták a veszteségeket.

Basilisk Captain 2014.09.10. 15:29:58

@que le:

ez hülyeség. A 4-5*-os szállodák töltöttsége SOKKAL jobb mint a brühühühü malévnál volt... Ez a negatív kampány része, hogy szaros fapadossal csak csórók jönnek. Ajánlanám a norwegian, és ryanair utasait lesd meg hova/ melyik szállodákba mennek. Mert nem a csóró kolbászzabálók jönnek velük..

F173 2014.09.10. 17:27:32

@Ács Gábor: Félreírás van a cikkben vagy valóban A321-re akarja átállítani a flottáját a Wizz air. Eddig az volt az infó, hogy csak bizonyos hosszú desztinációkra fogják használni az A321-est, de a mostani cikkből nekem az jön le, hogy már nem is fognak rendelni több A320-ast. Mi van az A320NEO rendelésekkel?

Basilisk Captain 2014.09.10. 18:11:23

@F173:

sose rendeltek ők NEO-t. csakis CEO-t, és a megrendelt A320 CEO-kat konvertálták A321 CEO-ra, így csak A321 jön nekik.

Fekete Pestis 2014.09.10. 20:11:20

"Mitől lett a Wizz Air az új magyar nemzeti légitársaság?"

attól, hogy a magyar tulajdonságok megvannak benne:
a. arrogáns
b. megbízhatatlan
c. lehúzós.

Istennek hála már nem kell velük utaznom.

Fekete Pestis 2014.09.10. 20:23:50

Ha Eindhovenbe kellene repülni, inkább a Transavia, ha az ember idöben foglal, lehet KLM-mel Amszterdamba.

Wizzair csak végszükség utáni esetben.

Majd ha úgy döntenek, hogy az Európai Bíróság határozatai rájuk is érvényesek, akkor lehet, hogy felülvizsgálom az elhatározásomat ;)

Fejesrob 2014.09.10. 20:39:33

Hagyjuk már ezt, hogy a Wizzair nemzeti légítársaság. Ciki is lenne, remélem, ők nem így reklámozzák, mert ránk nézve ciki.

Egy fapados, aki kihasználja, hogy a nemzeti légitársaságot éppen taccsra tették.

jazzcool 2014.09.14. 21:08:54

fapados nemzet fapados légi társasága :-) amúgy a wizz-zel semmi gond, gyakran utazom velük.