Újabb sikeres 30 alatti magyar: a Fradi-sas szobrásza

2015.02.19. 07:43

Forbes

A méltán népszerű Szarvas után újabb sikeres 30 év alatti magyar: Szőke Gábor Miklós lécszobrai igen keresettek, a Fradi-sason 120-an dolgoztak a keze alá, ma saját brandjét építi.

Első munkáját, egy lovat ábrázoló szobrot a négyesfogathajtó világbajnok, Móró Lajos vette meg. Ekkor Szőke Gábor Miklós 16 éves volt, gyakorlatilag azóta a művészetéből él. Most épp a bahreini herceg által rendelt, és a dubaji király lányának készülő meglepetés-szobron dolgozik, emellett a világ legnagyobb lószobrát is építi saját csapatával.

A 13 méteres, rozsdamentes acélból készülő, vágtázó állat a szlovákiai Somorján áll majd egy lovasaréna előtt. A művész készítette a Fradi-stadion hatalmas sasát, az ő dobermannjai ültek az Erzsébet téren, az ő szarvasszobra áll a Szerémi úti Trófea étteremnél. A Sziget Fesztiválon is találkozni lehet állataival, belvárosi bemutatótermekben, klubokban pedig az installációival.forbes1502.jpg

Az állatábrázolás mindig érdekelte, szobrászszakon és a milánói egyetemen tanult. Egy művésztelepen dolgozta ki a maga technikáját, ahol a kötelező kőfaragás helyett elment az erdőbe ágakat gyűjteni, és ezekből  gyártotta első, asztal méretű szörnyecskéjét. „Azt hiszem, többet legóztam az átlagnál” – mondja nevetve.

A jogászvégzettségű és művészetkedvelő szülők korán felismerték Gábor képzőművészet iránti érdeklődését, lehetővé tették neki, hogy azzal foglalkozzon, ami a legjobban érdekli. Gyerekkora óta támogatták, majd később az üzleti életben való érvényesülésben is szerepük volt. Gyakran a mai napig szívesen besegít édesanyja és húga, aki szintén képzőművész, édesapja tavalyelőtt elhunyt.

Kitartásának köszönhetően gyorsan ismert és keresett lett – egy kastélykerti kiállítása menet közben lett „vándor”, eredetileg egy helyszínre tervezte. Szépen jöttek a megrendelések is. A köztéri szobrokat és beltéri installációkat, bútorokat, kiállítási munkákat, valamint a nem megrendelésre készült műtárgyakat saját nevén, a Gabor Miklos Szoke márka alatt futtatja. Emellett vannak kísérleti projektjei is, amelyeket Dante, néhai dobermannja ihletett. Ezeket egy szűkebb közönségnek szánja.

3030_szoke_gabor_miklos.jpg

Ma már egész csapatot foglalkoztat, akár egy építési vállalkozó. Hat alkalmazottja mellett párja, Hauer Berta intézi a kommunikációt és az értékesítést, vagyis nyolc főt tart el a cég. A társaságot frissen alapították,  2013 végén – előtte egyéni vállalkozó volt a művész –, hivatalosan a Gabor Miklos Szoke brandet kommunikálják és építik nemzetközi szinten is. Alvállalkozókkal is együttműködik, a Fradi-sason például 120-an dolgoztak a művész keze alatt.

Megállás nincs. Tavaly hat monumentális szobra készült el, közben születtek kisebb alkotások magánmegrendelésre, és persze saját munkák is, amelyekből párjával egy New York-i kiállítást terveznek. Költözni nem akar. Ahogy mondja, mivel a világ minden pontjáról kap megrendelést, minden város egyformán messze van.

További 29 sikeres magyar fiatal sztorija a Forbes februári számában.

Szólj hozzá!

Címkék: 30/30

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr527187609

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.