Fapados milliárdos: a leggazdagabbak közé ugrik a Wizz Air vezére

2015.02.25. 06:10

Ács Gábor

Napokon belül lezárul a Wizz Air londoni tőzsdei részvénykibocsátása, mely egyre biztosabb, hogy óriási siker lesz. A magyar alapítású vállalat eddigi tulajdonosai nagyon gazdag emberré válnak, a cég vezérigazgatója, Váradi József szinte bizonyosan felkerül a tízmilliárdosok listájára.

A Forbes két címlapembere is hatalmasat kaszál a Wizz Air tőzsdei bevezetésekor. Teljesen megérdemelten: az elmúlt évtized talán legnagyobb céges sikertörténetében vettek részt, Váradi József a cég vezérigazgatójaként, Varga Zoltán pedig a legnagyobb magyar magánrészvényesként.

A Wizz-sztoriról többször írtunk már itt a blogon, miután a magazin magyar kiadásának legelső címlapján szerepelt Váradi József. Pár nap múlva pontosan tudhatjuk majd, hogy ki mennyit keresett a sikeren, de a kibocsátási tájékoztató birtokunkba került részletei alapján már most hozzávetőlegesen kiszámolható néhány összeg.B4-B1_forbes_1107_boritoPRESS_2.jpg

A Reuters értesülései szerint a Wizz megemelte kibocsátandó részvények mennyiségét, a korábban bejelentett 300 millió helyett már 420 millió eurót kívánnak bevonni. A papírok kibocsátási ára 1150 penny lehet, amivel a piac a céget 1,96 milliárd euróra (nagyjából 600 milliárd forintra) értékeli. Másfél évvel ezelőtti címlapsztorinkban 1-1,2 milliárd eurós becslést adtunk alsó hangon, szép ugrás tehát ez azóta. 

A kibocsátási tájékoztatóból az látszik, hogy a Wizz Aiz elképesztő hatékonysággal működik, költségszintje lényegében megegyezik a Ryanairével (a cost of avaiable seat kilometer 3,68 euró, a Ryanairé 3,56), pedig az ír céget a szakértők verhetetlennek tartják költségkontroll terén. A Wizz nagyobbat kaszál az olajárzuhanáson, mert ír konkurensével ellentétben csak félig hedgelte beszerzéseit. Nagyon jól áll a cég a kiegészítő bevételekkel is (minden ide tartozik, ami nem jegyárból jön), mely a jegyárbevételek harmadát is eléri. 

Varga Zoltán, aki októberi címlapunkon szerepelt, a Wizz 2,8 százalékát birtokolja. Pakettje a most várt kibocsátási áron mintegy 17 milliárd forintot ér, miközben a 33 leggazdagabb magyar listánk készítésekor még csak 8 milliárdra értékelte ő maga. Ő tehát biztosan előrébb ugrik majd a következő listánkon.

Váradi József vezérigazgatóval kapcsolatban a tájékoztatóból kiderül, hogy tavaly a fizetése és a bónuszai együttesen elérték a félmilliárd forintot és sok részvénnyel is rendelkezik. Az ezzel kapcsolatos információ kissé hiányos a tájékoztatóban, de különböző árfolyamokon lehívott, vagy lehívhat több mint 3,5 millió részvényt. Ha ezeket kifizeti, a papírok értéke meghaladja majd a 15 milliárd forintot. 

17 komment

Címkék: wizz air

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr207213491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gombperec hídlakó 2015.02.25. 10:14:50

Ehhez azért erősen kellett az, hogy Malév-vezérigazgatóként megteremtse azokat a feltételeket, amik alapján néhány év múlva feljelentheti és ezzel megszűntetheti az egész céget, csak és kizárólag a saját meggazdagodása miatt.
(Tudom, mindjárt jönnek az okosok, akik megírják, hogy a Malév életképtelen volt, és váradi egy szent, hogy csődbe vitte.)

fda 2015.02.25. 10:30:53

így kell átjátszani az állami vagyont saját kézbe, ügyes.

Érdekes, hogy valaki a más vagyonát nem tudja jól igazgatni (persze a fizetést azért megkapja érte), amikor saját zsebre játszik, akkor meg jól megy a bolt.

Ács Gábor 2015.02.25. 10:43:57

Remélem értelmes hozzászólás is jön még ma.

Tubli 2015.02.25. 11:00:52

@Ács Gábor: a fenti kettő már elmondta

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.02.25. 11:10:44

@Gombperec hídlakó: Nagyokos, mennyi idő telt el a Wizz Air alapítása és a Malév csődje között? Az alatt a 9 év alatt volt néhány tulajdonosváltás...

@fda: Mi köze a Wizz Air-nek az állami vagyonhoz?

lac666 2015.02.25. 11:11:49

@Ács Gábor: Azért a fenti két hozzászólással árnyaltabb a kép! Így teljesebb a cikk! Ezen nem kell besértődni!

Ács Gábor 2015.02.25. 11:17:18

@lac666: nincs sértődés, csak elszomorít, hogy sokan mennyire nem tudják a helyén kezelni ezt a sztorit. vannak árnyoldalai persze, de ettől még elképesztően ügyesen összerakták és vezették el a tőzsdéig ezt a céget.

kivi007 2015.02.25. 11:24:23

Főleg, hogy a Wizznek a magyar piac csak apró szelet...

Biggez 2015.02.25. 11:52:51

@Gombperec hídlakó:

Minden tuskó ezzel a feljelentősdivel jön.

1. Ha volt miért feljelenteni egy céget (a Malév esetében pedig nagyonis volt) akkor hogy bírjátok kihozni azt az eredményt, hogy felejlenető a hibás, nem az a cég, ami szabálytalanságot követett el (jelen esetben tiltott állami támogatásban részesült)?

2. Komolyan gondolod, hogy az EU-nak saját magától nem tűnt volna fel egy 100 millárdos állami támogatás?

3. Érdekes módon, valahogy mindig kihagyjátok ebből a feljelentgetős sirámból, hogy a TravelService is feljelentette a Malévet ugyanezért, nem csak a Wizz. A Travelt miért nem szidjátok?

4. Ha te egy konkurens légitársaság CEO-ja lennél és tudomsádra jutna, hogy egy, az adott piacon jelenlévő másik légitársaság tiltott állami támogatásban részesült, te nem jelentenéd fel? Ez esetben nem sokáig maradnál ott CEO (se máshol, mert aki nem képviseli a cége érdekeit, azt sehol nem szeretik a tulajdonosok).

Az kétségtelen tény, hogy Váradi rengeteg hibát elkövetett Malév vezetőként, viszont ahogy fentebb mások is írták, az ő kirugása és a Malév csődje között 9, AZAZ KILENC ÉV TELT EL!

A Malévet a politika nyírta ki, nem más. Ha nem használta volna minden kormány kifizetőhelyként, akkor nem kellett volna folyamatosan közpénz százmillárdokat önteni bele. Szerencsére az EU-ban ezt már nem lehetett korlátlanul megtenni, így legalább itt nem folyhatott el tovább a pénzünk.

Ha egyébként a magyar kormány nagyon akarta volna, simán lehetett volna szabályosan, EU engedéllyel állami pénzt tolni a Malévbe, ahogy a csehek is csinálták a CSA-val, csak ahhoz ugye stratégia is kellett volna, nem csak annyi hogy beöntjük a pénzt oszt majd lesz valahogy. Olyan nagyon nem akarták...

Gombperec hídlakó 2015.02.25. 11:53:37

@Online Távmunkás: Az is nézhetjük, hogy mennyi idő telt el aközött, hogy eljött a Malévtól, és hogy megalapította a wizz-t. Elárulom: nem sok. 2003-ig volt Malév-vezér, és még abban az évben meg is alapította a wizz-t. Azért nagyon nagy valószínűséggel tudta, miért. Azt egy szóval sem mondtam, hogy nincs esze, csak azt, hogy gátlástalan. Egy okos embernek évekre előre lehetnek tervei. 2001-től 2003-ig szépen elvetette a magvakat, és tudta jól, hogy idővel le fogja aratni a babérokat. 2010-ben pedig el is jött az ő ideje.

@Ács Gábor: "sokan mennyire nem tudják a helyén kezelni ezt a sztorit": Jól értem, hogy az a "dolgok helyén kezelése", ha ezeket a bizonyos árnyoldalakat, amiket mondasz, meg sem említjük a cikkben? Pedig ezek az árnyoldalak azok, amiknek köszönheti Váradi a vagyonát, a wizzair meg a sikerét. A Malév-csőd nélkül messze nem itt tartana, ahol most tart.

Gombperec hídlakó 2015.02.25. 11:59:23

@Biggez: Igen, a Malévnál hülyén csinálták a dolgokat.
Igen, ha megtehetném, én is feljelenteném a konkurens céget, ha lenne rá okom.
De amikor egy olyan valaki teszi ezt meg, aki vastagon benne volt a cég módszeres (és így utólag világosan szándékos) szétverésében, az pondróság.
Üzletileg kifizetődő dolog (legalábbis neki), de akkor is pondróság.

Biggez 2015.02.25. 13:02:53

@Gombperec hídlakó:

Az első három kérdésre elfelejtettél válaszolni:

1. Ha volt miért feljelenteni egy céget (a Malév esetében pedig nagyonis volt) akkor hogy bírjátok kihozni azt az eredményt, hogy felejlenető a hibás, nem az a cég, ami szabálytalanságot követett el (jelen esetben tiltott állami támogatásban részesült)?

2. Komolyan gondolod, hogy az EU-nak saját magától nem tűnt volna fel egy 100 millárdos állami támogatás?

3. Érdekes módon, valahogy mindig kihagyjátok ebből a feljelentgetős sirámból, hogy a TravelService is feljelentette a Malévet ugyanezért, nem csak a Wizz. A Travelt miért nem szidjátok?

Ahhoz pedig, hogy a Malév egy rosszul elsült privatizációt követő visszaállamosítás során tiltott állami támogatásban részesült, az ég világon semmi köze egy 2002-ben kirúgott vezetőnek.

Ha szidni akarod Váradit, szidd azért amit Malév CEO-ként csinált, benne vagyok, de ezzel a feljelentőzős mantrával csak magatokból csináltok hülyét.

fda 2015.02.25. 13:30:16

@Online Távmunkás: Váradi József 2001-től vezette a Malévot. 2003-ban megalapította a WizzAir-t.

Az előbbi csődbement (már az ő igazgatósága alatt is napi szinten komoly gondok voltak a hírek szerint) , az utóbbi gazdaságosan üzemel, egyre több utast szállít.

Lehet, hogy én vagyok az egyetlen, akikek eszébe jutott, hogy milyen érdekes, hogy ugyanaz az ember az egyik céggel nem boldogul, lassan a csőd felé csúszik vele, aztán létrehoz egy másik ugyanolyan profilút, na ott már jó döntéseket tud hozni és az első lassú tönkremenetele mellett a sajátját felfuttatja.

Aztán a korábbi, ahol "csak" vezérigazgató volt jó fizuért, csődbe megy, ahol tulaj is, az meg a tőzsdére...

Fillér B. Gusztáv · http://fapadosinfo.blog.hu 2015.02.25. 13:58:00

@fda: a Malév egy állami cég volt, politikai kifizetőhely, a politika rakosgatta a vezéreket. ráadásként görgetett kurva nagy adósságot. Váradi malévos időszaka erősen vitatott, de ettől érdemes teljesen elválasztani a wizzt.

Mert: csinált egy olyan üzleti tervet, hogy adott neki pénzt a világ legprofibb légibefektetésekre szakosodott alapja. Pont jókor indult, amikor az uniós csatlakozással szabad lett a repülés kelet-európában. profi menedzsmentet rakott össze és általában jó döntéseket hozott.

A Malévval nem volt esélye, senkinek se lett volna. A Wizz tiszta lappal indult és tiszta versenyben levert mindenkit. Ennyi röviden.

Zsola67 2015.02.25. 15:06:21

Váradi a kinevezése után látta a Malév nehéz helyzetét. Gyorsan felmérte, hogy a Malév sorsa megpecsételődött a görgetett hatalmas adóssággal. Ettől kezdve már nem is a Malév feltámasztásán dolgozott, hanem a minél előbbi tönkretételén. Annak idején külsősként a cég hatékonyságának növelésén dolgoztunk, de a záró prezentációt meg se hallgatta!!! Ekkor már nem volt érdekes a költségcsökkentés!
A történethez hozzátartozik, hogy 2001 szept. 11 után a légiközlekedés drasztikus csökkenésével jó állapotú használt repülők százait kellett világszerte leállítani. A lízing díjak meredeken zuhantak, lett volna esély a veszteséges működést nyereségessé tenni.E helyett a Malév (Váradi) lecserélte a korábbi flottát teljesen új Boingekre a rendkívül olcsó, tömegével elérhető használt lízing helyett. (A Malév egész flottája lízingelt volt, leszámítva a két 767-est) A vadonatúj gépek költségszintje olyan pályára állította az amúgy is nehéz helyzetben levő Malévot, ami előre borítékolta az ellehetetlenülését. Miután a Malév sorsa évekre el lett meszelve ( a költségcsökkentések ellenére is), gyorsan kiugrott az ott megszerzett információkkat (két évvel előtte még a Procter & Gamble-nél "pelenkát" árult) Csak ki kellett várni, hogy a Malév bedőljön. A Malévnál annyira utálták ezért, hogy az újonnan érkező Wizzair gépet ki sem akarták szolgálni.
Ami azután történt az oroszokkal az meg tragikomédia volt.

Carrot2013 2015.02.28. 17:46:24

Még jó hogy az oroszok ténykedését nem a Váradi nyakába varrjátok. Olvassátok el a Malév könyvet és ne a Blikkből okosodjatok! A Malévnak 22 gépe volt míg a Wizzair több mint száz géppel repül. Teljesen más üzleti stratégia és modell. Többször repültem úgy Malévval hogy kb 5-10-en ültünk a gépen. Így nem lehet légitársaságot működtetni.

b.feher 2018.04.29. 10:55:56

Szóval Váradi az ügyeletes gané, akit utálnunk kell, mert tönkretette (nyilván egyedül) a mi szeretett Malévunkat, amivel egyébként nem repültünk soha, mert a pénztárcánk azért fontosabb volt a fenenagy hazaszeretetnél. Megjegyzendő, hogy ha a fickó becsődölt volna a Wizz élén, akkor most senkit nem érdekelne, hogy mit csinált korábban. De így, hogy sikeres, húzzuk csak vissza ide a jó kis káéurópai posványba. Harmadikként esetleg vegyük figyelembe, hogy alig van világszinten sikeres magyar-, vagy magyar vezetésű cég, márpedig egy ország tartós jóléte azon múlik, sikerül-e nemzetközi porondon alakítani. Persze ha siránkozni jobb egy túldotált félszocialista vállalaton, akkor jó.