Az utolsó nagy pénzpumpa a félig magyar sikercégnél

2015.05.06. 06:37

Zsiborás Gergő

A "félig magyar" startupnak számító Ustream öt éve nem vont be tőkét, most ismét komoly tárgyalásokat folytatnak – tudtuk meg a cég technológiai igazgatójától, Fehér Gyulától.

„A Ustream egy késői fázisban lévő cég, elég sok tőke van benne, komoly bevétele van, nem egy induló sztori. Jó eséllyel az exit előtti utolsó kört csináljuk” – mondta Fehér a Forbesnak. Az online videostreaming szolgáltatást nyújtó cég az elmúlt hét évben öt körben összesen 60,3 millió dollárnyi befektetést vont be. Vegyesvállalata van Dél-Koreában és Japánban, az anyacég pedig San Franciscóban székel.

A cég 2012-ben üzleti modellt váltott, a hirdetések helyett az előfizetőkre helyezték a hangsúlyt. Olyan cégek az ügyfeleik, mint a NASA vagy a Facebook, de legutóbb a SpaceX űrmagáncég akcióját, a Földre visszatérő rakéta kilövését is a Ustreamen keresztül nézhette élőben a világ. forbescover_may.jpg

A Forbes májusi címlapsztorijából kiderül, hogyan tudott előnyre szert tenni más élő videóközvetítést szolgáltató cégek közül a Ustream. Fehér Gyula amerikai alapítótársaival globális brandet épített ki, a szolgáltatást alapját jelentő technológiát itt, Budapesten építették fel a nulláról.

Mindenkit az érdekel, mennyit érhet? 

A legújabb tőkebevonásról keveset tudni egyelőre. Az biztos, hogy a Ustream egyre több nagy céges ügyfelet tudott meggyőzni az amerikai piacon. Úgy tudjuk, sikeresen futnak a cég most piacra dobott termékei, melyek a cégek belső kommunikációját segítik. Bár Ázsiában megvetették a lábukat, a cég egyelőre az amerikai piacon nagyon erős. Egy újabb körös befektetéssel a Ustream tovább erősíthetné globális jelenlétét, újabb piacokon is pozíciót szerezhetne, ehhez most nincs meg a kellő belső erőforrása. Azzal együtt sem, hogy az „új üzleti modell beérett”, ahogy Fehér Gyula fogalmazott kérdésünkre. A cég a bevételeiből és meglévő forrásaiból eddig tudta finanszírozni magát, ezért sem volt szüksége az elmúlt 5 évben újabb körös befektetésre.

Az amerikai befektetők körében a Ustream ismertebb márka, mint a globálisan valamivel elterjedtebb (legalább is számosságát tekintve információink szerint több országban jelen lévő) Prezi, a befektetők eddig is folyamatosan kopogtattak a cég ajtaján. Az alapítók hosszú idő után most látták elérkezettnek az időt, hogy újabb forrásokat vonjanak be. Fehér Gyula jellemzően csak akkor vesz már részt ezeken a tárgyalásokon, ha komoly érdeklődőről van szó, akire a Ustream is nyitott. A magyar társalapító ideje 80%-át Budapesten tölti, de mostanában sokat van Amerikában is. Úgy tűnik, komoly befektető van a láthatáron. 

Az elmúlt időszakban több hasonló profilú cég is elkelt, tavaly augusztusban az Amazon 970 millió dollárért vásárolta fel a Twitch-t. Ez a cég a számítógépes játékokra feküdt rá, vagyis rajtuk keresztül lehetett élőben közvetíteni azt, ahogy autóversenyzünk vagy lövöldözünk. (A Ustream amúgy már korábban megegyezett a Sonyval, így a PlayStationökön először rajtuk keresztül lehet élő közvetítést adni.) A pletykák ekkor arról szóltak, a Ustream lesz a következő 1 milliárd dolláros cég. A Twitch-üzlet alapján akár érhet is ennyit, de érdemes megvárni a történet végét. A startupok értékelésénél sokkal mérvadóbb, hogy a befektetők eddig milyen értékelés mellett szálltak be hasonló cégekbe. Egyelőre semmit sem tudunk arról, ki lehet az új befektető. A Ustreamről csak annyit tudunk, hogy öt évvel ezelőtt a Softbank 150 millió dolláros értékelés mellett fektetett be. Ez az értékelés túlzónak tűnik, nem árt hozzá tudni, a japán médiamogul Softbank mindenképp többségi tulajdont akart akkor szerezni a cégben, és az általa felajánlott opciót végül a Ustream nem hívta le, inkább a Korea Telekomtól vont be 10 millió dollárt. Tavaly júliusban a World Startup Report alapján az Economist "csupán" 150 millió dollárra taksálta a cég értékét. Ennél valószínűleg ma többet érhet (főleg, ha már egyszer 5 évvel ezelőtt egy japán multi ilyen értékelés mellett hajlandó volt beszállni a cégbe). 

A cég annyit árult el csupán, hogy 2012-ben a globális forgalma 24 millió dollár volt, ebben az évben álltak át az új üzleti modellükre, fontos volt, hogy megmutassák, „forgalmas” évet zártak. Ebből egyelőre nehéz messze menő következtetéseket levonni, és azt se felejtsük el, hogy öt éve nem folytattak komolyabb tárgyalásokat befektetővel. A versenytársakhoz képest ugyanakkor a Ustream értékét mindenképp növeli, hogy nagyon erős technológia van mögötte, amire sokkal rugalmasabban tudnak új megoldásokat fejleszteni, mint mások. Ráadásul úgy tűnik, a Ustream olyan üzleti modellt volt képes kidolgozni, amivel hosszabb távra is magához láncolhatja a nagyobb ügyfeleket. A cég amúgy is több lábon áll a bevételeit illetően. 

A Twitch ugyanúgy 2007-ben indult, mint a Ustream, az első nagyobb befektetésüket (15 millió dollár) 2012-ben kapták, rá két évre fel is vásárolták a céget. Fehér Gyuláék 5 éve több mint 46 millió dollárt voltak képesek felszívni a befektetőktől. Ha az újabb befektetésről kiderül néhány részlet, majd okosabbak leszünk. Nagyon úgy tűnik, tényleg ez lesz az utolsó kör, amivel a piac fontos üzenetet kaphat, mennyit is érhet most a Ustream. A későbbi exittel jó eséllyel újabb magyar rekord születik majd. Amiatt nem kell aggódni, hogy esetleg ne lenne pénz rá, elképesztő, ami a Völgyben zajlik épp

 

Szólj hozzá!

Címkék: streaming videó startup befektetés bréking ustream Twitch Fehér Gyula

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr517431054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.