Sosem leszel sikeres, ha ezt elmulasztod

2015.11.02. 06:10

Forbes

Aki már egy sarki közértnél nagyobb üzletben gondolkodik, annak muszáj lépnie. Hogyan lehet valaki igazán menő? Miért kötelező a kicsi vállalkozásoknak is a digitális átállás? Inspiráló példák egy érdekes konferenciáról, amin Fekete Emese járt.

Németország egyik legmenőbbnek tartott étterme manapság a Sansibar. Nem Berlinben van, nem is Münchenben vagy Frankfurtban, hanem az Isten háta mögött. A dán határtól nem messze, egy északi tengeri apró szigeten, a frízek lakta Sylten.

Ismertsége mégis sokkal nagyobb, jelenléte pedig kézzelfoghatóbb szerte Németországban, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy a szokásosnál jóval aktívabban használja az egyébként mindenkinek rendelkezésére álló digitális csatornákat. Túllépett azon, hogy van egy honlapja, azon az étlap és a telefonszám. Remek konyhájával nem is a vacsora házhoz szállítására állt rá – egy eldugott helytől ez nem is lett volna bölcs gondolat. A Sansibarból viszont nemcsak éttermet, hanem márkát is kreált, és köré épített egy webshopot, illetve egy borklubot. Sansibar-teákat, ruhákat, ajándékokat, lakberendzési holmikat lehet tőlük rendelni, a borklub tagjainak pedig a havi tagdíj fejében havonta 1-3 palackot küldenek a legjobb borászoktól beszerzett, zanzibárosított újdonságaikból. És ha a klub egy tagja fizikailag is elvetődik a szigetre, a pincér már tudja, mi a kedvence, azzal várja az esti vacsoránál.

Közöségi jelenlét

Ez csak egy példa arra, hogy aki többet akar kihozni a vállalkozásából, mint egy sarki közért vagy kocsma, annak muszáj meglépnie a digitális átállást, szinte függetlenül attól, hogy milyen szektorban tevékenykedik. Jelen kell lennie a közösségi oldalakon, online értékesítési megoldásokat kell találnia, enélkül hosszú távon nem tud a piacon maradni, és nem lesz versenyképes. Hogy hogyan lehet ezt meglépni, és meg lehet-e úszni komolyabb kezdeti ráfordítás nélkül, az már nehezebb kérdés.

Sokat vitatkoztak erről azon a frankfurti konferencián is, amit kifejezetten a kis- és közepes cégek, startupok digitális átállásáról rendezett az SAP. Ott voltunk. A példákat is onnan hoztuk.

sapkonfi.png

Stefan Hoechbauer (SAP), Norbert Kunz (Social Impact Lab), John Higgins (Digital Europe) arra keresik a választ, mi a startup-mentalitás

Van, aki szerint nem kell más, mint startup-mentalitás (hogy ez pontosan, mi, azt senki nem tudta igazán definiálni), jó technikai megoldások (ez a legkönnyebb, az IT-cégek egyáltalán nem csak az óriáscégekkel foglalkoznak, az SAP ügyfeleinek 80 százaléka például kkv), és persze minőségi termék vagy szolgáltatás. Nem tudom, feltűnt-e, az ár ebben a felsorolásban nem szerepel. Ha valaki jót és innovatívan csinálja, akkor nem kell, hogy a legolcsóbb legyen (nem is biztos, hogy tudna az lenni), mégis viszik a termékét.

A kor nem akadály

Ahogy a Sansibar sem az alacsony áraival emelkedik ki, a brit Look Fabulous Forever nevű kozmetikai vállalkozás is mással véteti észre magát. A céget két évvel ezelőtt az akkor 65 éves Tricia Cusden alapította, aki nem talált magának ideális sminkkészletet a piacon. Úgy tűnik, a startup-mentalitás kortól független: beiratkozott egy kozmetikai tanfolyamra (rajta kívül 18-19 éves lányok voltak csak, ránézésre kicsit kilógott a sorból), kidolgozta a termékcsaládot, és pillanatokon belül felfuttatta a céget. A jó minőség mellett nem kellett hozzá más, mint egy jó online bolt és a közösségi csatornák. YouTube videóit több százezren megnézték, építi Facebook táborát, és rendszeresen blogol. Ma a világ 24 országába szállít, legtöbb bevételét a tengeren túlról szerzi.

Felhő!

Persze nem a Facebook és társai az egyetlen eszköz, amely manapság nagyot tud dobni bármely cég hatékonyságán. A kis- és közepes cégek digitális átállásának másik módja a cloud computing, vagyis a felhőalapú megoldások, amelyekről az egész világon legalább tíz éve mindenki beszél, a gyakorlatban azonban a kisebb cégek hajlamosak megfeledkezni ezek alkalmazásáról. John Higgins, a Digital Europe igazgatója idézett egy felmérést, amely szerint az európai kkv-k és startupok 40 százaléka egyáltalán nem használja ki a második generációs digitális lehetőségeket (felhő és közösségi csatornák), körülbelül 58 százalékuk gondolatban már eljutott idáig, és mindössze 2 százalékuk lépett a digitalizáció útjára.

A Frisco nevű lengyel kiskereskedelmi webáruház azért érdekes példa, mert jól mutatja, hogy egy jól kitalált rendszer mennyiben tudja segíteni az élelmiszerek megrendelését, kiszállítását, a raktárkészletek feltöltését és az adatok elemzését. Ez a kis cég egyelőre csak Varsó környékén végzi a szolgáltatását, körülbelül napi 500 rendelésnél tart, azt vállalja, hogy 1, maximum 2 órán belül házhoz viszi a bevásárlást, és hogy ezt minél hatékonyabban tegye, állandóan méri és elemzi a fogyasztói szokásokat.

Erős összefüggést fedeztek fel például az időjárás és a sör/fagyi egyebek rendelése között, ami nyilván logikus, vagyis csilivili felhő nélkül, józan paraszti ésszel is belátható, de ha pontos adatok és időjárás-előrejelzés van a rendszerbe építve, akkor például a raktárak feltöltése sokkal automatikusabban és gyorsabban tud megtörténni. Magyarul, ha van egy okos rendszer az üzleti modell mögött, akkor a tulajdonosnak vagy a menedzsmentnek sokkal több ideje marad más stratégiai dolgokkal foglalkoznia. Ezért vonta le azt a következtetést Rinse Tamsma, az SAP elnökhelyettese, hogy kvázi mindegy, melyik ágazatról van szó, mindegy, hol van a vállalkozás központja, a lényeg mégis csak az, hogy aki valamilyen terméket vagy szolgáltatást el akar adni, és versenyben akar maradni, annak muszáj meglépnie a digitális átállást.

Az egészségügyben különösen hasznosak lehetnek ezek a megoldások, erre volt példa a frankfurti mezőny egyetlen magyar képviselője, az Omron-Hungimpex Kft. Medistance nevű szolgáltatása. Mezei Rudolf ügyvezető igazgatóval szintén Frankfurtban  beszélgettünk erről: ez a távorvoslási rendszer pár éve érhető el Magyarországon, ma körülbelül 5000-en használják. A lényeg, hogy például egyszerűen beszerezhető otthoni vérnyomásmérőkkel folyamatosan lehet követni a páciensek állapotát, mivel az adatok egy zárt informatikai rendszerben össze vannak kötve a háziorvossal vagy kardiológussal, aki szükség esetén be tud avatkozni, ha baj van. Riasztást küldhet a betegnek vagy a rokonainak, javasolhatja az addigi gyógymód megváltoztatását, és természetesen eltárolja a korábbi adatokat, amelyek a későbbiekben rendkívül hasznosak lehetnek.

Ugyanez működhet vércukor-szint mérésénél és egy sor más egészségügyi problémánál is, a használata pedig számítógépen vagy okostelefonon ma már szinte bárki előtt nyitva áll. És ha azt vesszük, hogy csak kardiovaszkuláris betegségben vagy ilyen kockázatoknak kitéve egyedül Európában 250 millió ember érintett, akkor könnyen belátható, hogy az efféle megoldásokban mekkora potenciál rejlik.

 

1 komment

Címkék: digitális átállás SAP konferencia

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr248042776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szalay Miklós 2015.11.02. 12:56:40

Hamár a sikernél tartunk: akit érdekel, az alábbi linken talál egy elemző írást a sikerről, a sikervágyról, illetve az önértékelésről. Nem a siker receptje van benne, hanem arról szól, hogy hogyan működnek az előbbiek az emberben, a társadalomban.

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid046

(A legfelső sor a kép tetején, "A siker motívuma". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja alaposan, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)