A Twitter már karrierjének harmadik évében társadalmak életét forgatta fel, forradalmakat indított útjára, miközben a közelgő tőzsdére lépés is egy új korszakot jelezhet előre. Úgy tűnik, van rá recept, hogyan lehet 140 karakterből 20 milliárd dollárt csinálni. Üzleti modell nélkül is bele lehet vágni egy internetes vállalkozásba?
#történelem_live
Négy és fél évvel ezelőtt az iráni választások után zavargások törtek ki Teheránban, a helyzet eszkalálódott, a külföldi újságírókat kiutasították az országból, közben mindkét állami hírügynökség munkáját felfüggesztették. A vérbe fojtott tüntetésekről azonban így is tudott a világ, én a szobámban ülve követtem, ahogy a tüntetők riasztják egymást: vigyázat, a Forradalmi Gárda megfenyegette az összes mikrobloggert, vadásznak a „csiripelőkre”. Történelem live. Félelmetes volt a 140 karakteres üzenetek olvasni.
A csatorna, melyen keresztül a világ értesült az eseményekről a Twitter volt, ellenállók százai küldtek rövid szöveges üzeneteket egymásnak június 17-én, hogy jobb lesz álnevet használni. Felhasználók millió cserélték a profilképüket egy egyszerű zöld négyzetre jelezve szolidaritásukat Muszavi híveivel. 2009-et írtunk ekkor. Az év elején a közösségi oldalnak még 29 munkatársa volt, ma több mint 2000. És a New York-i tőzsdére készül.
Az iráni zavargásokban játszott szerepe megmutatta a Twitter erejét, de a cégnél még mindig az egyik stratégiai célkitűzés a munkatársak számának emelése volt ekkor. A legtöbb elemző pedig azon vitatkozott, hogy vajon milyen üzleti modell tarthatja majd életben a céget? A modell kész és nagyon is működőképes. De vajon mi a Twitter igazi ereje ma?
@brain #megmondja
Az IT-tanácsadással és kutatással foglalkozó Gartner kutatási igazgatója, Brain Blau szerint a Twitter ereje abban rejlik, hogy hihetetlen globális jelenléttel bír, tulajdonképpen nincs két sarka a világnak, amit ezzel a platformmal ne lehetne egyszerűen és gyorsan összekötni. A közösségi hálót az különbözteti meg a versenytársaitól, hogy egyszerre nyerhetnek teret a publikus és privát párbeszédek, és ami nagyon fontos, a Twitter nem akar „beférkőzni a magánéletünkben” – pedig más közösségi oldalaktól korábban már láttunk erre példát – mondja Blau.
Obama elnök twitter-ezik épp, a háttérben Jack Dorsay, alapító.
A Twitter az egyik legdinamikusabban gyarapodó közösségi oldal, amit jól mutat, hogy a cég szerint az 1 milliárd tweet-hez 3 évre, 2 hónapra és 1 napra van volt szükség. Az elnagyoltabb becslések szerint idén márciusban – a kiöregedő startup hetedik születésnapján – félmilliárd regisztrált felhasználója volt (bár ezt a Twitter nem erősítette meg, ők márciusban 200 millió aktív regisztráltat jelentettek). Akárhogy is, a Twitter-felhasználók száma – és ezt az adatot már maga a cég adta ki – meghaladja a regisztrált tagokét, hiszen a userek 40 százaléka „kurrens hírcsatornaként” használja a mikroblog-oldalt, vagyis „kívülről” nézi a hírfolyamot, regisztrációval nem is rendelkezik. Ez pedig a hirdetések szempontjából sem elhanyagolható. És el is érkeztünk a működőképes modellhez.
#veszteség #hanyatlás
A tőzsdére lépésre (IPO) készülő techcég a hírek szerint már a Hálaadás, vagyis november 28. előtt a New York-i parkettre léphet. A Twitternek most kedvez, hogy a bevezetése után az értékének a felére visszazuhanó Facebook árfolyama nemrég az 50 dolláros lélektani határ fölé emelkedett. A fényes rajt persze kérdéses, ez eddig sem a szektortársnak, sem a Grouponnak sem pedig a Zyngának nem jött össze. A Twitter pedig jelenleg egy veszteséges cég, mely veszített lendületéből is, a közösség ugyanis már nem növekszik olyan mértékben, mint egy évvel ezelőtt. A számokat megnézve azonban, mindjárt világos, hogy miért is várják a befektetők annyira a Facebook IPO-ja utáni legjelentősebb részvénykibocsátást.
#matekozzunk
A Twitter vesztesége egy év alatt 20 millió dollárral nőtt, vagyis idén az első félévben összesen 69,3 millió dolláros mínuszt produkált. A hirdetési bevételek azonban évről évre duplázódnak és egyre népszerűbbek. Az idei év első hat hónapjában 253 millió dollár volt a bevétele a cégnek, mely négy éve vette csak fel a 30. alkalmazottját. A megtorpanó lendület pedig a Twitternél, annyit jelent, hogy idén már „csak” 48%-kal nőtt a tagok száma az egy évvel ezelőttihez képest (az azt megelőző évben ez közel 80% volt).
A cég által kiadott, ún. IPO-katalógusból az derül ki, hogy 20,62 dollár lehet a részvények fair értéke, ami 12,8 milliárd dolláros piaci kapitalizációt jelent. Vagyis egy darab részvény 4500 forintot ér a menedzsment szerint, összehasonlításul, a magyar parketten az OTP ért ennyit még a nyár végén (e sorok írásakor 4179 forinton zártak a bankpapírok). A Twitter értéke a tőzsdére lépést követően tehát 13 milliárd dollárig szaladhat. Emellett a 60 millió dolláros veszteség csak egy pixelhiba az Excel-táblázatban. Pénzügyi elemzők szerint ráadásul a Twitter menedzsmentje nagyon óvatos volt a fair érték megállapításánál, ami a rosszul elsült Facebook-rajt után érthető. A Gamco Investors portfóliómenedzserei szerint a Twitter akár 20 milliárdos kapitalizációt is elérhet, és a cég értéke pár éven belül meg is duplázódhat.
És ez nem csupán kincstári optimizmus, hiszen a mikroblog-oldal már most nagyobb szeletet hasít ki a mobilhirdetési piacon, mint például a Facebook, mely megkésve vette észre, hogy az emberek nagy része ma már a munkába menet az okostelefonját nyomkodva posztolgat, nem a számítógépe előtt ücsörögve. Minden negyedik Twitter-felhasználó a mobiljáról jelentkezik be, és valljuk meg, a jóval egyszerűbb felépítés is inkább a Twitternek kedvez.
#itt_a_nagy_lové @haver
A Twitter 7 évvel ezelőtt egy „agyonhájpolt” startup volt, első sikereit is annak köszönhette, hogy néhány hollywood-i híresség rákapott a csiripelésre, és bár nagy kérdés volt, hogy az ilyen „értelmetlen szolgáltatást nyújtó”, de érezhetően nagy potenciállal rendelkező webes eszközök elhalnak-e az ingyenesség oltárán vagy képesek lesznek életképes üzleti modellt kialakítani, mára úgy tűnik, sikerült átvágni a gordiuszi csomót. Mert miközben a Twitter része lett az emberi történelemnek (lásd az iráni események mellett az arab tavaszt), koránt sem volt egyértelmű, hogy üzletileg is sikeres lesz-e. Nem a szépen gyarapodó hirdetési bevételek azok, melyek miatt Jack Dorsey-nak érdemes volt 7 évet keményen végigdolgoznia, hanem a milliárd dolláros exit, vagyis a tőzsdére menetel. Ez pedig azt mutatja a fiatal vállalkozóknak, hogy a sikeres exitet (tőzsdére lépés vagy felvásárlás, lásd: Instagram, Tumblr) is meglehet célozni, amikor elkezdik megvalósítani az álmukat, mert üzletileg ez is teljesen releváns lehet.