Több mint húsz évig arcoskodó, mindenkit melegebb éghajlatra elküldő, az utasokat szükséges rossznak tartó cégvezető volt, aztán az elmúlt hetekben szinte varázsütésre lett úriember Michael O'Leary. A Ryanair vezérigazgatója Európa legnagyobb és még mindig legnyereségesebb diszkont légitársaságát építette fel, de soha nem csinált titkot abból, hogy magasról tesz mindenkire, aki kritizálni meri - szó szerint azt vallotta: pont leszarja, hogy mindenki utálja.
A kritikán aluli szolgáltatások miatt reklamáló utasoknak általában azt üzente, örüljenek, hogy olcsón utazhatnak, a szájukat pedig jobb ha befogják. A konkurensek gyalázása is a napi rutin része volt a Ryanairnél azóta, hogy a kilencvenes évek elején O'Leary a csőd széléről hozta vissza a kis ír céget és a fapados modellre átállítva az egyik legsikeresebb európai légitársaságot varázsolta belőle.
Az elmúlt két hónapban azonban drámai változás állt be a Ryanair háza táján. Korábban az volt jellemző, hogy az iparági válságokból mindig jól jön ki a cég, az alacsony árak utast hoznak át a drágább konkurensektől. Idén azonban egyedül a Ryanair panaszkodik az európai válságra, csökkenő utazási kedvre. Egyre egyértelműbb, hogy az "utasnak kuss a neve" elvre épülő Ryanair-modell kifulladt, már nem elég olcsónak lenni, s az alacsony jegyár zászlóra tűzésével sem lehet bármit lenyomni az utasok torkán.
Szeptemberben tett közzé először profitfigyelmeztetést a Ryanair, akkor 12 százalékot zuhant a részvény árfolyama, amikor azt közölték: az éves profit a korábban kommunikált 570-600 millió eurós sáv alján lesz, de lehet, hogy alatta. Nagy meglepetésre azt is bejelentették, hogy az utasokat leginkább irritáló szabályokon végre változtatnak és a foglalást is könnyebbé teszik. Kis túlzással megállapítható: két hónap alatt többet fejlődött a szolgáltatási színvonal a Ryanairnél, mint a megelőző 20 évben.
Csak néhány példa. Már nem kell percenként irritáló kódsort bepötyögni, hogy egyáltalán meglássuk, milyen áron lehet foglalni. Már nem büntetik meg durván azokat, akik nem férnek bele egyetlen kézicsomagba, fel lehet vinni a gépre egy második kis táskát is. Nem kell egy kisebb vagyont kifizetni, ha valaki elveszíti a kinyomtatott beszállókártyáját, a reggeli és esti gépeken pedig leállítják a folyamatosan dübörgő reklámáradatot, akár még pihenni is lehet a változatlanul rendkívül kényelmetlen ülésekbe süppedve.
Lehetett néhány izgalmas meeting a cégnél, mert a legfrissebb profitadatok mellé újabb intézkedéscsomagot mellékeltek. Tegnap újabb profitwarninggal rukkolt elő a Ryanair,már csak 500-520 milliós eredményt várnak a jelenlegi üzleti évre, a részvényár megint szakadt 12 százalékot. Elgurult tehát a fél évvel ezelőtti tervekhez képest közel 100 millió euró a profitból, de sorra jönnek a szolgáltatásfejlesztésekről szóló bejelentések.
Olyan fantasztikus újításokat is bevezetnek, melyeket mások évekkel ezelőtt megvalósítottak, például lehet az utasnak saját kis felülete, ahol a rendszer megjegyzi az adatait, nem kell minden foglalásnál mindent újra begépelnie és vissza is tudja keresni saját korábbi utazásait. Eddig 17 klikkeléssel lehetett végigszenvedni egy foglalást, decembertől elég lesz 5 is, jövőre végre kinyomtatás helyett le lehet tölteni a beszállókártyát okostelefonra is. A lényeg, hogy eddig szívatni akarták az utast, szükségtelen szolgáltatásokat is rásózni a foglalás során, most pedig könnyebbé akarják tenni a jegyvételt, kulturáltabbá az utazást. Ez mindenképp 180 fokos fordulat a cég hozzáállásában, s mivel a messze legnagyobb vállalatról van szó, bizonyára komoly változásokat okoz a fapados iparágban.
A Ryanair tehát meghajol a részvényesek és az utasok nyomása alatt, vége a lehúzás korszakának és az utas hülyének nézésének. A magyar utasok szemszögéből nézve persze az a legfontosabb kérdés, hogy mit reagál minderre a Budapesten abszolút piacvezető Wizz Air. A friss bejelentés szerint a Ryanair átáll az előzetes helyleosztásra is, vagyis nem kell a jó ülésekért megrohamozni a gépet. Az elmúlt években az ultra fapadosokat leszámítva minden diszkontcég visszaállt erre az alapszolgáltatásra, azzal pedig, hogy a Ryanair is beállt a sorba, a Wizz maradt az egyetlen cég, melynél aki kapja marja alapon kell elfoglalni az ülőhelyeket. Pár hete még a Ryanair vezére is azt mondta, hogy szó sem lehet helyleosztásról, mert lassítja a beszállítást, késéseket okoz, most mégis meglépték.
A magyar alapítású fapados azzal is kilóg a sorból, hogy csomagszabályát nem tette kedvezőbbé az utasok számára, hanem épp szigorította. Miközben a Ryanair már egy nagy és egy kicsi kézipoggyászt elvisz ingyen, a Wizznél csak egy kicsiért nem kell fizetni, már egy átlagos gurulós bőröndért is 10-20 eurót kell kicsengetni. Vajon hogy reagálnak az utasok erre? A Ryanair és a Wizz Air útvonalhálózata között tekintélyes átfedés van, Budapestről is 11 olyan útvonal van, melyeken direktben versenyeznek, vagy egymáshoz közeli reptereket szolgálnak ki.
A Wizz Air mindig büszke volt arra, hogy noha az ultra low cost modellt választotta, a Ryanairrel ellentétben odafigyel az utasokra, a megfelelő szolgáltatásokra, az utazási élmény nyújtására. Mellesleg a Wizz növekedése töretlen, a következő évekre is erről szólnak a tervek, miközben a Ryanairnél a következő két évre a flotta zsugorodásával számolnak, megszorítások vannak a cégnél. Innen nézve nem meglepő a Ryanair húzása, hogy hirtelen szintet ugrik szolgáltatásban és egyre több tekintetben ígér a Wizz fölé. Érdekes lesz látni, hogy az utasok reagálnak-e erre, lépéskényszerbe hozza-e az éppen tőzsdére készülő Wizzt a Ryanairnél bekövetkezett fordulat.
Váradi József Wizz Air-vezér portréja a Forbes Magyarország csütörtökön megjelenő első számában olvasható.