A WhatsApp alapítói tudják, hogy a következő 1 milliárd felhasználójuk már nem biztos, hogy a napon fog aszalódni órákig, hogy önkívületi állapotban vegye át a legújabb iPhone-t. Az egykor nincstelen ukrán bevándorló srác erős csapatot alkot Zuckerberggel.
Imádtam a WhatsApp eladásának bennfentes sztoriját. Áprilisban vettük át az amerikai kiadás remek cikkét arról, hogyan keresett egy nincstelen ukrán bevándorló 6,8 milliárd dollárt egy egyszerű alkalmazással. „Koum kiment a szobából Zuckerberghez. >> Most beszéltem Briannel, szerinte együtt kéne működnünk, és jó fej vagy, úgyhogy gyerünk<<” – ilyen mondatok hangzanak el, ha megkötik az évszázad tech-bizniszét. Őrület. A Facebook 19 milliárd dollárt fizetett a csevegőprogramért februárban. Nem, nem elírás: 19 milliárd dollár, és nem forint.
A srácok ezután sem állnak le.
Van náluk egy-egy öreg Nokia
Jan Koum és Brian Acton mindig hord magánál egy hagyományos telefont is. Dollármilliomosok, a legújabb okostelefon mellett Brian zsebében mégis van egy 2009-es Nokia E72, Jan Koumnál pedig mindig ott van egy 2010-es Nokia E5-ös. Hogy miért? Van erre egy jó válaszuk.
Az okotelefonok és azok piaca is rohamtempóban fejlődik, nem vitás. De a „buta telefonok” még mindig uralják a világpiacot, és a „trónfosztás” egyelőre várat magára.
Mark már 2011-ben tudta
A Facebooknál már tavaly óta arról beszélnek, hogy amíg az okostelefonok árszintje a felzárkózó országokban a többség számára nem lesz elérhető, addig igenis nagy potenciál van a hagyományos készülékekre is appokat fejleszteni. A Samsung, az Apple, a Sony vagy az LG csúcskészülékei számára a fejlődő országok fehér foltot jelentenek egyelőre: Indiában például a lakosság csupán 10%-a ha megengedheti magának az említett gyártók okostelefonjait. A Facebook 2011-ben vásárolta fel a Snaptu nevű izraeli, mobilappokkal foglalkozó startupot, a feladat egyszerű volt: appot kell készíteni a Java-képes mobilokra, hogy még több felhasználó használja a közösségi oldalt. Az okostelefon-penetráció ugyanis nem növekszik olyan ütemben, mint amekkora lehetőséget a régi készüléket használó millió behálózása jelent. A meló jól sikerült: tavaly már a 100 milliós felhasználószámot is átlépte a „butatelefonon” facebook-ozók száma. Ráadásul Zuckerbergék még arra is gondoltak, hogy a feltörekvő országokban az internetelőfizetés jóval drágább, mint Kaliforniában, ezért a Snaptu úgy fejlesztette ki a fapados alkalmazást, hogy az minél kevesebb adatforgalommal járjon.
Erre az útra léphet most a WhatsApp is. Koum és Acton készülékei az S60-as oprendszert használják, amit a Nokia már nem támogat – csakhogy ezt használják a legtöbben Indiában, és a WhatsApp még nem fut rajta.
Ahol az Apple-t és a Samsungot megeszik reggelire
A projekt első részeként felmérték, hogy a nem-okostelefont használók körében melyek a legnépszerűbb ingyenes üzenetküldő programok. Indiában a Hike nyert, itt csupán netkapcsolatra van szükség, és ingyenesen lehet csevegni, Afrikában a Mxit a legnépszerűbb. Azt Koumék is nagyon jól tudják, hogy a helyi felhasználói szokások és a versenytársak felmérése nem lesz elegendő ezen országok meghódításához. A helyi telefongyártókra is szükségük lesz. A kínai Xiaomi és az indiai Micromax reggelire megeszi a nagynevű, nemzetközi versenytársakat. Ráadásul a Xiaomi nemcsak hardver fronton akarja uralni a piacot Kínában, nem véletlenül gyárt saját operációs rendszert (MIUI) is a telefonjaira. Koumék most együttműködésre törekednek, hogy az okostelefon-piacon fehérfoltnak számító régiókat is le tudják fedni. És ezek nem kicsi piacok ám: Kína, Brazília, Argentína, Mexikó, Indonézia és India.
A WhatsApp – és a Facebook – azt értette meg, hogy a következő 1 milliárd felhasználója már nem Androidot fog használni és közel sem biztos, hogy a napon aszalódnak majd órákig a legújabb iPhone miatt. A zsebükben hordott régi Nokiák erre nap mint nap emlékeztetik őket.