A magyar tulajdonú evopro vette meg a Hanwha Bankot. Az apró pénzintézet tulajdonosváltása is jól mutatja a bankrendszer komoly átalakulását. A 2001-ben alapított, főleg mérnöki tevékenységű evopro elektromos buszt is fejleszt, s ehhez kiszemelte a NABI buszgyárat is.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete engedélyezte az evopro Holding Zrt. számára, hogy a Hanwha Bank Magyarország Zrt.-ben 98,33 százalékos tulajdonrészt szerezzen, jelenleg a névváltoztatási kérelemre várnak, a tervek szerint a pénzintézet evoBank néven folytatja.
A bankot 1990-ben alapították külföldi befektetők Kulturbank néven, 1992-ben a francia Bank Indosuez S.A. szerzett többségi tulajdont, 1996-tól pedig a koreai Hanwha csoport a többségi tulajdonos, tőlük vásárolta meg részüket most az evopro.
A 2001-ben alapított mérnökiroda mára több tagvállalatot működtet. A vállalat több mint tíz éve még WLC Kft. néven kezdte meg működését, az alapító-tulajdonos azóta is Mészáros Csaba. Első projektjük a müncheni repülőtér 2-es terminálján lévő csomagszállító rendszer üzembe állítása volt, később a Dubai repülőtérnek is dolgoztak, ott már gépészeti tervezést is vállaltak. Repülőtéri fejlesztésekben azóta is rendszeresen részt vesznek, de sok megbízásuk van logisztikai vállalatoktól, dolgoztak a Royal Mail Londonnak is. Egyik fő partnerük a Siemens.
2012 óta tömegközlekedési eszközök fejlesztésével is foglalkoznak: innovációs pályázati forrásból és önerőből jelenleg elektromos buszt fejlesztenek. Tagvállalataik működnek Németországban, Ausztriában, Romániában, Szlovákiában és Törökországban is.
A Hanwha Bank Magyarországon egyetlen fiókkal rendelkezik, a hagyományos kereskedelmi és befektetési szektorban is tevékenykedik. Az evopro szándéka kettős lehet a bankvásárlással. Egyfelől finanszírozhatja az elektromos busz fejlesztését és gyártását; másfelől olyan technológiai fejlesztések terepe lehet, amelyekkel egy új iparágban is érvényesülhet a cég.
Az eladó motivációja is érthető: ma biztosan nem a külföldi tulajdonú bankoknak áll a zászló Magyarországon, kimondott kormányzati cél az 50 százalékos hazai tulajdon elérése. A kormány sokféle eszközzel sanyargatja a bankokat, közülük a kicsiket még el lehet adni, mert - amint a friss példa mutatja - őket megvehetik nagyobb hazai vállalkozók is. A nagyok viszont eladhatatlanok, tulajdonosaik kénytelenek finanszírozni a veszteségeket.
A jegybank friss stabilitási jelentéséből kiderül, hogy az elmúlt 15 évben a 6 legnagyobb külföldi hátterű bankból 4 veszteséget termelt tulajdonosainak. A bankszektorban a konszolidációs folyamatot lassítja a tulajdonosi finanszírozás magas aránya, egy esetleges vevőnek a vételár mellett a finanszírozást is át kellene vállalnia. Így a rendezett kivonulás első lépéseként a tulajdonosi finanszírozás leépítése jelenik meg. Ez viszont nem gyors folyamat.
Az evopro egyébként az elektromos busz prototípusán jelenleg is dolgozik, értékesíteni várhatóan 2014-től tudják, mindenesetre a Forbes úgy tudja, jelenleg is tárgyalnak a NABI buszgyár amerikai tulajdonosaival a cég mátyásföldi részlegének megvásárlásáról, hogy akár maguk is gyárthassák az új járműveket.
(A magyar Forbes magazin első számában kétoldalas infografikán mutatjuk be, hogyan nőttek évről-évre a bankok terhei.)