Megüzenték, hogy egy forintért vinnék a céget

2014.02.08. 12:59

Ács Gábor

cover_feb.jpgAz év üzletembere 2011-ben, másfél évvel később viszont már cége túlélése a tét, csődegyezségért küzd a hitelezőkkel, miközben lepattint egy fenyegetésbe csomagolt visszautasíthatatlan ajánlatot. Soós Csaba, az E-Star (ma Enefi) elnök-vezérigazgatója megjárta a mennyet és a poklot, ma azt várja, hogy az idei év feltámadást hoz. Lehet-e az állam ellen küzdeni, megúszhatják-e nagy bukás nélkül a tavaly megszületett csődegyezségben részt vevő hitelesek? Részletek a Forbes februári számában megjelent interjúból, valamint a magazinból kimaradt, befektetőknek fontos részek a névváltásról, sajátrészvény-vásárlásról.  

Három éve még a tőzsde legsikeresebb cégének tűnt, tavaly pedig csődvédelembe menekült cége, az E-Star (ma Enefi). Biztos, hogy túlélték a krízist?

Van két kisebb érdekcsoport, akik még mindig a cég felszámolásán munkálkodnak, de ettől függetlenül úgy vélem, igen.

Miért akarnák felszámoltatni a céget?

Egyszerű. Saját érdektől vezérelve, annak reményében, hogy követelésük a többi hitelező kárára nekik pénzben megtérül. Felszámolás esetén likvidációs értéken értékesítené a felszámoló az eszközöket, ami jóval kisebb megtérülést jelentene. Mindenki rosszabbul járna, különösen a részvényesek, akik a kielégítési sor végén helyezkednek el.

Visszatekintve az eseményekre, mi volt a legnagyobb hiba, amit elkövetett?

Az, hogy 2010-ben háttérbe vonultam az operatív ügyek vezetésétől, kiadva a kezemből az irányítást egészen 2012 elejéig.

Milyen növekedési lehetőségek vannak itthon, miután már az önkormányzatok fizetőképességében se lehet többé megbízni? Egyáltalán, mennyivel lóg még a magyar állam?

Nagy kintlévőség van még mindig, de ebből reményeink szerint sok be fog jönni.

Mi a helyzet Hódmezővásárhellyel? Nagyon egymásnak estek évekkel ezelőtt, Önök szerint nem fizettek, szerintük pedig rossz volt a szolgáltatás, melyet már korábban felmondtak, miért fizetnének?

Senkinek se tett jót a sárdobálás, szerintem peren kívül meg tudunk egyezni.

Fejér és Veszprém megye?

Az állam vállalásai csak részben teljesültek, ezt a hullát még az idén exhumálnunk kell.

Komolyan mondja, hogy egyezségre jutottak, de még a megállapodásban foglaltakat sem teljesítette az álam?

Részben nem.

Nem fél attól, hogy a magyar állam ellen küzdjön?

Nem ellene küzdünk, hanem a társaság pénzéért.

Sose üzenték meg magasabb körökből, hogy ezt, vagy azt hanyagolni kéne?

Nem. Tudjuk, hogy az államnak voltak fizetési problémái. Átalakították az államigazgatási struktúrát azonban a megyei intézményfenntartó központoknak elmulasztottak megfelelő finanszírozást biztosítani. Bele volt kódolva a rendszerbe, hogy nemfizetés lesz. Ezt mi se láttuk előre, de ha látjuk se nagyon tudtunk volna mit csinálni vele. Nem volt annyi likviditásunk, hogy másfél milliárddal hitelezzük az államot változatlan költségek mellett. De kár összekötni a bizonyos politikai szereplőkhöz kötött gazdasági csoportok ténykedéseit az önkormányzatok nemfizetésével, ilyen kapcsolat nem volt.

Megvenni se akarta senki a céget?

De, egy forintért vitték volna és javasolták, hogy éljek az ajánlattal. Elhajtottam az ajánlattevőt és végül a családomban se görbült a haja szála senkinek.

Ezek szerint egy kis fenyegetést is mellékeltek az ajánlathoz?

Az egy forintos ajánlat szerintem már önmagában is rosszul hangzik. De akkorra már elkezdtünk számtalan olyan előremutató intézkedést, melyek egy kívülálló számára még nem látszottak. Mindezt és a sok év munkáját nem akartam veszni hagyni. Ma már úgy érzékelem, kívülről is látszik az értékmentés eredménye, legalábbis egy része, és tudom, később még több fog látszani.

És mi a helyzet a saját részvények vásárlásával?

Az igazgatóság közgyűlési felhatalmazása a kapcsolt vállalkozásokhoz került részvények megvásárlására vonatkozik. A fentieken túl történő saját részvény vásárlásokat nem tartom reális célkitűzésnek a közeljövőben. A szabad pénzállományt elsősorban cégcsoport halasztott adótartozásának törlesztésére kell fordítani.

Kis új projektek voltak már tavaly is?

Igen, 30 szerződést kötöttünk, de ezek tényleg nagyon picik. Az a cél, hogy egy, a korábbinál is diverzifikáltabb portfóliót építsünk.

Az E-Star név nem sokat élt: 2011-ben vette fel a cég, most pedig kidobták a kukába, jött helyette az Enefi. Egyszerűen ciki lett?

Nem boncolgatnám részletesen, de valóban új fejezetet szeretnénk nyitni a vállalatcsoport életében, melyet nem csak a projektek megújításával, átalakításával, de a nevünkkel is szeretnénk kifejezni.

Mi a helyzet az auditált mérleggel, amelynek hiánya igencsak sokkolta a befektetőket a legnehezebb időszakokban?

Készül, meg is lesz márciusra. A csődeljárás lezárultával nincs ok az audit elhúzódására.

Az év üzletemberének választották három éve. Mennyire ártott a személyes hírnevének az, ami a céggel történt és mennyivel nőhet az ázsiója, ha sikeres lesz a turnaround sztori?

Sosem a személyes hírnevem foglalkoztatott igazán. Sokak szerint ez baj, de akkor biztosan nem jöttem volna vissza 2012 elején a cég élére és vágtam volna bele az elmúlt évek válságkezelésébe, hiszen akkor nem sokan fogadtak volna a vállalat megmenekülésére. Így az sem foglalkoztat igazán, hogy mi lesz akkor, ha már a közvélemény is sikeres turnaroundról beszél. Én a vállalattal foglalkozom. Meg lehet nézni, hogy hol vannak a korábbi kulcsszereplők és kik azok, akik kihúzták a céget a slamasztikából.

Mivel lenne elégedett két év múlva?

Azzal, ha azok, akik most még ellenségemnek hiszik magukat, rájönnének, hogy közös célért küzdünk és egy lovon ülünk. Remélem, hogy ehhez nem is kell két év.

30 komment

Címkék: Soós Csaba E-Star Enefi

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr215799722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cirmos Cica 2014.02.08. 20:53:42

Valóban. magyar felszámolásokban az átlag 1-2%-ban térülnek meg a hitelezői igények. Az összes többit a felszámoló maffia nyeli le. A bíróságok és a NAV pedig asszisztálnak hozzá.
A felszámolási üzletág több milliárdos üzlet legálisan, de illegálisan az állami szférában a korrupció itt a legnagyobb, a legális pár milliárd háromszorosa.

Szóval ennek a cégnek is vége, ha a felszámoló pénzt szimatol belőle. A hitelezők semmit sem kapnak, a NAV és a bíróság pedig töketlen, hogy gátat tudjon szabni a felszámolók gátlástalanságának.

Cirmos Cica 2014.02.08. 21:06:10

Annyival kiegészíteném, hogy az átlag hitelező a saját érdekével ellentétesen cselekszik. Jobb megegyezni: ha a felszámolóra bízzák még annyit sem fognak kapni, mert minden befolyt összeget felszámolási költségként fog elszámolni, a hitelezők pedig megkapják 10 év múlva a nagy semmit. Az egész felszámolósdi - ha nem egyezséggel szűnik meg- a felszámolók zsebének a megtömésre szolgál.

tobeor 2014.02.09. 13:00:51

Így jár aki bízik a magyar államban, így jár, aki szerződést köt Lázár János Hódmezővásárhelyével.

Mária 2014.02.09. 13:08:20

Ha jól értem, ez a cég állami és önkormányzati megrendelésekre specializálódott.

2000-ben alapították, 2010-ig futott a szekér. 2000 és 2009 között 231 intézményben végeztek munkákat a honlapjuk szerint.

2010 után elfogyott a megrendelés.

Mit lehet erre mondani?

Soha ne alapozd a céged bevételét pusztán a politikai kapcsolataidból adódó megrendelésekre.

Ács Gábor 2014.02.09. 13:17:29

@Mária: nem egészen. az üzleti modell úgy néz ki, hogy saját forrásból korszerűsíti a cég pl. a fűtést, aztán a következő években a csökkenő számla egy részéből fizeti az egészet a megrendelő, többségében az önkormányzatok. szerződést megkötötték, korszerűsítést elvégezték, aztán egyszer csak elkezdtek az önkorik nem fizetni. nem csak a felújított rendszerért, de még a gázért se, semmiért. kikapcsolni ugye mégse lehet, a finanszírozása a cégnek kifeszített volt, kalap kabát.

PomberMaci 2014.02.09. 14:28:57

@Ács Gábor:
Ha van szerződés, akkor ki lehet verni az önkormányzatból is a pénzt. Végre kell hajtatni rajtuk. Inkasszó az első nem fizetés után.

Valami nagyon bűzlik ennél az egész ügynél. Különösen a cég jól menő időszaka érdekes.

Parajpuding 2014.02.09. 15:12:44

@Mária: Te biztosan tudod, mint bértollnokoskodásból és butaságodból élő lény.

vajdasagi 2014.02.09. 15:17:30

@PomberMaci: Személyes tapasztalatokból mondom, hogy a mostani vezetés alatt az állami szférából nem lehet kiverni a tartozásokat. Vállalkozások garmada megy tönkre olyan módon, hogy pl. szolgáltat valamit mondjuk a kórházaknak, és azok egyszerűen nem fizetnek. Mindenki elismeri a tartozás tényét, és majd egyszer nagy sokára talán fizet is, de az mondjuk 7 hónap késedelmet jelent a fizetésben.
Ebbe a vállalkozások többsége beledöglik, kivéve ha olyan magas haszonkulccsal adja el a szolgáltatásait, hogy még ezt is kibírja.

Amúgy az itt tárgyalt cégről nem tudok semmit. És tényleg lehet, hogy ezek a szocik idejében szárnyaltak, mert mondjuk szoci-kötődésűek, vagy mert azokat korrumpálva üzleteltek. Volt ilyen szép számmal.
A mostani érában a korrupció sokkal kevesebb kézben összpontosul, de nem mondanám, hogy kisebb a teljes összeg.

De volt olyan is, aki nem túlszámlázva szolgáltatott, és utána beledöglött, vagy majdnem beledöglött a Fidesz vezetőinek akarnok stílusába, ami szerint 'ha nem akarok, akkor nem fizetek, és ezt gyakorolni is fogom sokszor, mert megtehetem'. Ezzel nagy károkat okoztak a hazai gazdaság egészséges részének.

vajdasagi 2014.02.09. 15:25:06

@Mária: A mostani hatalom egyik beteges gondolata az, hogy minden olyan cég, amely sikeres volt az 'elmúltnyócévben', és nem az ő gyermekük, az biztos ellenséges - vagyis szoci kötődésű. Afféle: aki nem velünk,, az ellenünk. Ez roppant károkat okoz pont azoknak, akik politikai pártoktól függetlenül vállalkozni szeretnének.

Mivel ezek a vállalkozók éppen az a középosztály derékhada, amelynek az érdekeit a Fidesz elvileg képviselné, hát a dolog legalábbis rendkívül visszás. De lehet hogy egyenesen bűn a hazai kis és középvállalkozásokat azért büntetni, mert pártfüggetlenül léteznek Hiszen elvileg nem egy pártállami diktatúrát építünk mi itt. Vagy igen?

De minek is beszélgetek én Veled - hiszen Te egy bértollnok vagy, én meg ehelyett dolgozhatnék és értéket teremthetnék. Úgyhogy máris megyek vissza dolgozni, Te meg szállj magadba és szégyelld magad.

Rátóti Mutyikos 2014.02.09. 15:47:26

@Mária: figyu trolloszoma! az onkormanyzatok 80%-a 2006 ota fideszes.

Kerek négyszög 2014.02.09. 16:03:19

@Mária: De szép amikor mosogatod maffiakormány bűneit.

SMFB 2014.02.09. 16:09:04

Néhány megjegyzés és kérdés a nagyokos kétkedőknek:
- a szoci kormányzás idejében is fideszes vezetésűek voltak azok az önkorik, amelyek a fideszes kormány idejében elkezdtek nemfizetni
- Hódmezővásárhely a bankjával is hasonló történetet játszott el
- ha egy városban pl. a távhőszolgáltatást az önkorményzat vagy önkormányzati tulajdonú cég adja, akkor kivel tud szerződni egy energiaszolgáltató?
- azokat a hitelezőket, akiket kifacsart a teljesített projektek ki nem fizetése, nem kellene "megmenteni"? Ne felejtsük, zömében állami vagy önkormányzati megrendelésekről van szó
- ha az e-star modellje működik külföldön (Románia, Lengyelország), akkor mi lehet az oka annak, hogy itthon nem? Az okot és az itthoni viszonyokban keresném...

Mária 2014.02.09. 16:20:18

@vajdasagi:

"De minek is beszélgetek én Veled - hiszen Te egy bértollnok vagy, én meg ehelyett dolgozhatnék és értéket teremthetnék."

Rossz lehet neked, hogy még vasárnap is dolgoznod kell :)

Mária 2014.02.09. 16:24:53

@Rátóti Mutyikos:

Nem az önkormányzatok fideszesek, hanem a polgármesterek, Okostojgli. Nem mindegy.

prfecó 2014.02.09. 16:51:38

Véletlenül nincs szó a Romániában eltüntetett 3-5 milliárd forintról , a Fondelec Ltd- Kajmán-szigeteken keresztüli különös pénz mozgásokról , sőt EETEK Polska körül 22 millió Eur körülötti érdekes dolgokról ( jelenleg EETEK max. 5 millió eurót ér ld. könyvszakértő vélemény.
Ezek mellett Győr Ipari Park( RESZ) 2-3 milliárd elmaradt haszna lényegtelen , 26 %-on megvalósított kötvényesek kisemmizése szinte alaptalan vád.

Megemlíthető lett volna a pénzügyi soron elszenvedett közel 1 milliárd forint értékű veszteség is , melyet határidős pozíciós veszteségen ért el személyesen a bróker végzettségű Estar Elnök-Vezérigazgatója.

Persze az igazság teljes kibontását az üzletemberek sem szeertik legalább úgymint a politikusok .
Tény baloldali Önkormányzatokkal kötöttek szerződést , de rendszerváltozás után sűrgősen bekerült Igazgató Tanácsba havi 4.800 USD fizetésért egy nagyon narancsos érdekelt személy is .

prfecó 2014.02.09. 16:57:59

@Ács Gábor:
Ács Úr talán egy - két komolyabb kérdést is érdemes lett volna feltenni , persze csak akkor , ha gazdasági újságíróként keresi a kenyerét.

Kicsit fizetett hirdetésnek tűnik az egész és akkor az (x) betű sem felejtődhetne el.

vajdasagi 2014.02.09. 17:10:34

@Mária: Azt írod: "Rossz lehet neked, hogy még vasárnap is dolgoznod kell :) "

Ez hozzáállás kérdése: mivel én valamilyen értelemben értékteremtő tevékenységet folytatok a mai nap során is, nem esik ez nehezemre. Élvezem is, meg magamat is (és egy icipicit Magyarországot is) gazdagabbá teszem ezzel. Ez nyilván csak egy csepp a tengerben a hazai GDP tekintetében, de mégiscsak: mekkora különbség ez ahhoz képest, hogy Te bártollnok vagy, és van képed az ország érdekeivel ellentétes dolgokat is írogatni, mert anyagi érdekeid ezt kívánják.

Ezért aztán az én szememben éppen fordítottnak tűnik a helyzet: Neked lehet nagyon rossz! Már tudniillik a lelkiismeretednek :-) Én köszönöm, többnyire jól vagyok. Ha hagynak dolgozni, és még ki is fizetik utólag, akkor meg különösképpen.

2014.02.09. 17:26:45

@Mária: Nem az önkormányzatok fideszesek, hanem a polgármesterek, Okostojgli. Nem mindegy. "
Hú, Mária, te tényleg buta vagy!

Ja, most gondolj bele, ha vasárnap nem dolgozna senki, esetleg nem lenne áramod, internet vonalad, nem tudnál közlekedni.... szóval rossz lehet neked, hogy ennyit látsz a világból. Ja, meg hogy hétközben sem teremtesz értéket, csak ontod a netre a szemetet.

Mária 2014.02.09. 18:02:21

@vajdasagi:

A munkamániás emberek jellemzően az életük más területein elszenvedett kudarcokat kompenzálják azzal, hogy a munkájukba menekülnek.

A legutóbbi kommentedből ráadásul egy komoly adag görcsös bizonyítási kényszer is átjön.

Te mit kompenzálsz a munkamániáddal?

És ki előtt akarsz bizonyítani? Egy idegen blog idegen olvasói előtt?

Mária 2014.02.09. 18:03:30

@Könnyen elkaptuk, uram!:

Neked nem válaszolok. A kertben se beszélgetek a gyökerekkel.

KissGecihuszár 2014.02.09. 18:56:51

Igen, ezt híjják az ú.n ESCO finanszírozásnak, azaz az önkormi intézmény, ill közvill villany, gázszámlája, lekötött KVA értéke miatti kisebb energiaszámla megtakarításból finanszírozzák a bekerülési költségek, zömében 8-10 évig, majd utána az egész beépített cucc már az önkormi tulajdonába kerül és onnantól quasi "termeli" a pénzt. Ez alapvetően egy jól kitalált konstrukció,sok országban csinálták, ják és valószínűleg fogják csinálni, de "valamiért" abszurdisztráni káoszlandben ez sem működik! Azt gyanítom, hogy nálunk alapvetően a humánállománnyal van a fő gond, azaz ameddig ez a velejéig korrupt, sumák, aljas, primitív -nagyrészt 50-70 közti korosztály jelentékeny része ki nem döglik-,nos addig senki ne álmodozzék semmiféle tisztességes biznisz tekintetében, mert ebben az országban a módszerváltást követően meghalt a tisztesség!!!

KissGecihuszár 2014.02.09. 19:00:38

bocsi, nem voltam pontos, tehát: (...) lekötött KVA értékének csökkenése miatti(...)

Ács Gábor 2014.02.09. 19:10:32

@prfecó: kényes vagyok az ilyen gyanúsítgatásokra, ezért inkább nem is válaszolok rá. de kicsit eltévesztette ezzel a házszámot.

HgGina 2014.02.09. 19:46:46

@tobeor: 2010 előtti a story. Ennyit Lázár János Hódmezővásárhelyéről.
Nem egy város miatt csődöltek be.

Aki meg a NAV-nak vagy a bíróságoknak gisz, azt azt hiszi, holló a hollónak kivájja a szemét. Hát nem.

@Mária: elfogytak az érveid, állandóan terelsz.

Mária 2014.02.09. 21:06:52

@HgGina:

Tévedsz. Egy etlen kommentben megírtam a véleményem, amit a bloggazda pontosított. Részemről annyi volt itt a kommentezési szándék.

De beesett ide két hólyag, aki nem észérvekkel szólított meg, hanem személyeskedni kezdett.

Személyeskedésre te szoktál érveket írni? Naugye :)

tobeor 2014.02.09. 21:08:47

@HgGina: És szerinted 2010 előtt ki volt Hódmezőv. polgármestere? :)

prfecó 2014.02.09. 22:50:48

@Ács Gábor cikkírónak , főmunkatársnak!

Szerintem egy gazdasági újságírónak tisztának kell látszani.

Remélem az eplényi sícentrum propaganda cikkek tollából is véletlenül iródottak olyanoknak, amilyenek. Ugyanolyan véletlen , hogy nem kérdezi meg egy újságíró az eltűnt pénz hova lett.
Kötvényesek olyan vállalati kötvényre adták a befektetésre ajánlott kötvényt , amelyik fejlesztésre szolgál . 10 milliárd forintot gyűjtött össze RFV terjeszkedésére.
Mire használták fel ? Azt egyszerű ember nem tudja , csak a RFV- E-STAR Vezetése.

Persze , amikor kiderült a csőd , akkor minden E-STAR NyRt vezető csak magára gondolt:
-érdekes módon ESCO Kft 26 % -on vásárolta vissza a kötvényesektől a 100%-on kibocsátott vállalati kötvényeket( ESCO Kft tulajdonosa egyébként véletlenül Soós Csaba cége)
-az is érdekes egyébként csődöt vizionált személyesen Soós Csaba.E-STAR NyRt Elnök-Vezérigazgatója.

ESCO Kft tulajdonosa E-STAR NyRt . Elnök-Vezérigazgató Soós Csaba.

Túl sok a véletlen és 2011 év brókerét nagyon szőrmentén kérdezgeti.

Nem kell megsértődni a gyanúsításra .

Kérdezni kell , tényeket kell leírni , azért fizetnek egy újságírónak.
Persze Soós Csabát is megkérdezhette volna erről , de még mindig kiegészítheti a cikket( hiszen egyszer már módosított rajta) .
Gondolom gazdasági szakújságíróként tudta, látta 2011 -2012 IFRS mérlegét és látta 12-14 milliárd forintos veszteséget . Talán ezt is érdemes lett volna megkérdezni.

Remélem máskor jobban felkészül egy interjúra és talán más vezetőkkel szemben konkrét válaszokat fogadd el.

Ács Gábor 2014.02.09. 23:27:14

@prfecó: túllépve azon, hogy köszönöm, de van fogalmam a szakmám alapelveiről, figyelmébe ajánlom, hogy ez egy rövid változata a cikknek, a kifogásolt dolgok közül több megtalálható a magazinban.

több célzását nem is tudom hova tenni, de ettől még jól fogok aludni.

prfecó 2014.02.10. 07:42:56

@Ács Gábor: remélem jól aludt és találkozunk a ENEFI közgyűlésen !
süti beállítások módosítása