A Wizz Air senkitől se fél

2014.03.09. 23:37

Ács Gábor

A Forbes Magyarország legelső számának címlapembere volt Váradi József. Októberben, amikor azt a címlapsztorit készítettük, a londoni tőzsdeguruk és az iparági öreg rókák is egyöntetűen tudni vélték, hogy pár hónapon belül tőzsdére mehet a Wizz Air, s akkor minden kiderül a cégről. Eddig végül - ki tudja miért - nem jutottak el, de 2014 első felében az látszik, hogy a Wizz magasról tesz az iparági trendekre, megteheti, hogy senkitől se zavartatva járja a saját útját.

Szijjártó Péter és Váradi József közös sajtótájékoztatójára érkezett meghívó, s nem kellett nagy iqbajnoknak lenni ahhoz, hogy a meghívott újságírók kitalálhassák: egy újabb keleti útvonalat jelentenek be a felek. Más-más okokból, de a kormány és a légitársaság is keletmániás lett az elmúlt években, csak a célállomás volt kérdéses. Lassan kezdődik az esemény, a kivetítőn már ott Kutaiszi neve, ami némi tanácstalanságot okoz: tanult kollégák kis csoportja még azon tanakszik, vajon Kínában, vagy Indiában lehet az a fura nevű város.

2014_05_cover_0227_03web.jpg


Olyan helyre indítani járatot, melynek létezéséről valószínűleg a magyar utasjelöltek döntő többsége soha nem hallott,bátorságra vall. De a Wizz Air vezére állítja: eddig akárhonnan indultak be a második legnagyobb grúz városba, bejött. Bejáratták a grúz piacot, miért ne működhetne a budapesti útvonal is. Ha meg nem, akkor mi van? Bezárják egy szempillantás alatt, akár még azelőtt, hogy az első járat felszállna, mint például a Budapest-Donyeck útvonal esetében.

Ukrajna persze különleges eset, a Wizznek reagálnia kellett a válság eszkalálódása miatt zuhanó foglalásokra. Gyors döntés: egy gép, mely áprilisban érkezett volna a kijevi bázisra, mégse jön. Kapacitás visszavágva 20-25 százalékkal legalább fél évre, az érkező gép pedig megy az egyik lengyel bázisra.

Persze nem nagy kunszt, ha fél pillanat alatt bezárják bármelyik nem működő útvonalat. Az utasok ráfáznak, de ez az ultra low cost modell része. Sokkal érdekesebb az, hogy a Wizz Air akkor is ragaszkodik alapelveihez, amikor az iparágban mindenki más új utakat keres. Az ultra low cost ligában régóta a Ryanairrel focizik együtt a Wizz és a magyar alapítású cégnél hat-hétszer nagyibb ír rivális radikális változásokról döntött pár hónapja. Mit lépett erre a Wizz? Leginkább semmit. A sajtótájékoztatót követő kötetlen beszélgetés során Váradi azt mondja, a Ryanair van bajban, évek óta nem tudnak növekedni, erre most részvényesi nyomásra kapkodnak, miért kéne követni őket?

A Ryanair egy sor utasbarát intézkedést vezetett be. A két legfontosabb, melyekkel a Wizz fölé pozicionálja magát, az előzetes ülőhelyleosztás és a kedvezőbb kézipoggyász-szabályzat. Persze nem arról van szó, hogy kimondottan a Wizz ellenében született volna a döntés, hiszen pár év alatt szinte az összes fapados légitársaság felhagyott azzal a gyakorlattal, hogy az utas rohamozza csak a gépet és üljön oda, ahova tud - a Ryanairnek nagyobb, sokkal jobb szolgáltatást nyújtó versenytársai is vannak. Például ők, akiket szintén nem sikerült kicsinálniuk:

byebye easy (2).jpg

 

Ezzel együtt ami a poggyászt illeti, nem csak ingyenes maradt a Ryanairnél a normál méretű kézicsomag, (miközben a Wizz már ezért is fizettet, csak a pici ingyenes), de egy második kis csomag, például laptoptáska is felvihető gépre. Ez komoly változás annak fényében, hogy éveken át halálba szekálták az utasokat az egy kézis szabályzattal és büntették is keményen, akinek akadt még például egy másik kis retikül, ami nem fért be a gurulós bőröndbe. 

A Wizz vezérét mindez nem mozgatja, noha az ő cége továbbra is csak egy kézipoggyászt enged. Arra hivatkozik, hogy azokon az útvonalakon, ahol meccsel egymással a két cég, a Wizz 10-15 százalékkal magasabb jegyárat tud elérni. Vagyis: az utas úgy érzi, a Wizznél magasabb szolgáltatási színvonalat kap. Lényegtelen, hogy ez valójában így van-e, az számít, hogy az utas szerint ez a helyzet. Ami pedig a fizetős kézipoggyászt illeti, Váradi szerint mindenki fizettet, csak mások beépítik ezt a költséget az árba. A lényeg, hogy a Wizznél sokkal kisebbek lettek a motyók, gyors a beszállítás, hamar forognak a gépek. Ez az eredeti recept, nem kell rajta változtatni. Legalábbis most és a cég vezetője szerint.

Ryanair_Wizz.jpg

A Ryanair azt gondolja, hogy ha most hirtelen növelni kezdi a színvonalat, akkor új utasokat nyer. De Váradi arra számít, hogy ha jön is némi utasszámbővülés, a költségét sokkal jobban meg fogja dobni. Amerikában már ráfázott erre a fapados modell szülőatyja, a Southwest Airlines. Az alapító guru, Herb Kelleher visszavonulása után jöttek az új okosok és lényegében ugyanezt csinálták, az eredmény meg az lett, hogy a margin leesett, a piacra pedig benyomultak új, kisebb költséggel dolgozó cégek, lenyúlva a Southwest piacának egy részét.

A Wizz tehát csak mosolyog a nagy testvéren és egyelőre nem tér le az útról. Aztán majd kábé fél év múlva a számok megmutatják, kinek volt igaza.

24 komment

Címkék: ryanair wizz air váradi józsef

A bejegyzés trackback címe:

https://forbes.blog.hu/api/trackback/id/tr785849095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörös Rocktóber 2014.03.10. 11:12:33

"a kivetítőn már ott Kutaiszi neve, ami némi tanácstalanságot okoz: tanult kollégák kis csoportja még azon tanakszik, vajon Kínában, vagy Indiában lehet az a fura nevű város."

Nem is várhatunk többet némely újságíróktól. :)

Morc75 2014.03.10. 11:15:51

Nemrég ugyanazon az útvonalon, nagyjából ugyanabban a napszakban repültem oda ryanairrel, vissza a wizzair-rel. Mindkét gép tele volt, de a wizzair szolgáltatása összehasonlíthatatlanul jobb volt. (Ryanair gép koszos, lelakott, a személyzet unott és bunkó - wizzair gép sokkal újabb és tiszta volt, a személyzet is hozta az elvárható kommunikációs minimumot.) Egyik sem egy luxus, de a ryanairnél azt éreztem, hogy mindent megtesznek, hogy a lehető legrosszabbul érezzem magat út közben, a wizznél pedig az volt a benyomásom, hogy az adott körülmények keretei között azt szeretnék, hogy jól érezzem magam. Nagy különbség.

zati 2014.03.10. 12:22:00

Bevallom, engem kevéssé hat meg, milyen logó van a gépen, de rövid távon a kiszolgálás is sokadlagos. Az ember egy órát egy villamoson állva is kibír.
Ami fontosabb: a menetrend. A célállomás közel van-e az uticélomhoz. Hogy a napszak megfelelő-e..?
Példa: tavaly nyáron villámlátogatás a bolgár tengerparton.
A Wizz hétfőn kora reggel vitt Várnába, péntek este hozott haza. Jobb időzítést el sem tudtam képzelni. Az idei menetrendben eddig nem szerepel ide közvetlen járat.
Aki repül Pestről közvetlenül Várnába reggel, azzal megyek :)
A nyári menetrendben, remélem, fog szerepelni.

Günther von Kastenfrosch 2014.03.10. 12:32:05

Repülős útjaimat 2001-ben kezdtem, az akkor még ereje teljében lévő MALÉV segítségével. Európai nagyvárosba a kedvezményes jegyek 70-80 eFt között voltak, ami azt jelentette, hogy egy szombat éjszakát kinn kellett tölteni, csak akkor volt érvényes, egyébként kb a duplája volt. A Malév fokozatos elgyengülésével, ill. a fapadosok megjelenésével aztán szépen lassan, de megállíthatatlanul elindult lefelé az európai repülési szolgáltatások színvonala. Pár évvel ezelőtt, illetve mostanában is, patinás, nagy cégek (pl. KLM) is jobb esetben egy kis háromszög-szendvicset adnak a fedélzeten, az ülések szűkek, a tumultus nagy.

Múlt héten aztán volt szerencsém a Turkish Airlines-hez egy isztambuli út kapcsán. Teljesen ledöbbentem: udvarias kiszolgálás, szellős ültetés, kiadós meleg kaja (sült csirkemell krumplipürével, vegyes salátával, édességgel, francia borral) fém evőeszközzel, udvarias légikísérők, jó tájékoztatás, semmi poggyász-vegzatúra,. Mindezt 78.000 válság-tépte magyar Forintért, ami reálértékben a felét éri talán a korábbi hasonló névértéknek, úgy, hogy lehetett volna az egy tízessel kevesebb is, ha időben vásárolom meg a jegyet. Lehet mégis jól csinálni ezt, csak akarni kell?

kalandfereg 2014.03.10. 13:11:42

Itt valami félreértés van, mikor mondta a Wizz, hogy ők színvonalas szolgáltatást nyújtanak?
Sztem ők bevallottan az olcsó, de igénytelen kategóriában indulnak.

kalandfereg 2014.03.10. 13:12:56

.. mármint úgy értve, hogy a reklámjaikban biztos azt akarják sugallni, hogy a színvonal se kutya, de ki az, aki ezt beveszi, miközben semmi más nem utal a színvonalra?

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2014.03.10. 13:38:41

@Günther von Kastenfrosch: Nem tudom, tudod-e, de Törökország nem EU tag, tehát a kormánya simán támogathatja a légitársaságát, ami errefelé nem megengedett. Ugyanakkor vedd figyelembe, hogy a Turkish Airlines pilótái a nem-EU konform képzés miatt néha lezuhannak.
en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_1951

BizA-i-Rr 2014.03.10. 13:38:44

@kalandfereg: Sajnos nagyon is sokan, erre utal a magas árszínvonal amit mostanság produkálnak - ami így úgy fest még mindig éppen elég "alacsony" ahhoz, hogy megvegyék őket...

lifelike 2014.03.10. 13:40:31

Nekem a budapest-nizza utvonal hianyzik
Meg a newyorki kozvetlen jarat
Ezek a noname utvonalak kinek kellenek? Elkora forgalom van ijoszikacsikara vagy mi a f.... volt a neve a cikkben

2014.03.10. 13:46:42

@Morc75: nagyjabol kethatonva repulok fapadossal az elmult masfel evben. Ketszer volt "szerencsem" Wizzel utazni... szerintem semmivel sem jobb, mint a szinten igenytelen Ryan, viszont altalaban dragabb atlag ~10 rugoval ugyanaz az ut Wizznel, es erre meg jonne a hatizsakom dija is, ami nem fer bele a kiscsomag-kategoriaba.

Szoval en egyelore ugy vagyok vele, hogy kocsog Wizz.

lapointe 2014.03.10. 14:29:59

Azok utaznak Grúziába (Kutaiszi ugyanis ott van) pl. nyaralni, akik már halálra unják a gépies tömegturizmust, az egyenszállodákat, a zsúfolt homokos strandon való aszalódást. Nekem rokonaim töltöttek tavaly nyáron két hetet ott, nagyon lelkesen jöttek haza, gyönyörűek a hegyek, jó a kaja, tele van ,régi épületekkel az ország, kedvesek a helyiek. Na ők átszállással érkeztek, örültek volna egy ilyen járatnak.Most, hogy van már én is gondolkodom egy kiruccanáson.

adrfst 2014.03.10. 15:07:40

@lapointe: Már nekem is nagyon elegem van a Kanári meg Fülöp Szigetekből. Pont pár hete gondolkodtam rajta, milyen jó lenne egy járat Kutaiszi-be, hogy elugorjunk egy hétvégére.

svajcineger 2014.03.10. 15:29:52

@zati:
Már él a nyári menetrend, és Várna nincs sehol...

svajcineger 2014.03.10. 15:33:19

@sokasebi:
Meg azt is figyelembe kell venni, hogy a Turkisht most választották meg (másodszor egymás után) a világ(!) legjobb légitársaságává!

Dilis Csávó 2014.03.10. 15:39:35

Ha kiszerelnek az uleseket, es tepsin tolnak be az utasokat, meg olcsobb lenne. Egy gepre akar 300 embert is fel lehetne tolni, a dagadtak meg vigyenek vajat es kenjek be magukat elotte,hogy konnyen becsusszanak. Alul meg lehetne meg olcsobb a jegy, mert oda csorogna a vizelete a feljebb utazoknak. De marha olcso lenne.

Gyorgy Nagy 2014.03.10. 16:24:26

A Wizz egyre szarabb! Már nem velük utazóm. A kèzinèl kaszálnak . Váradinak kell a pénz hogy svájcan jól élhesen a MALÉV TÖNKRETEVÖJE. Mindenki ha teheti másokkal utazzon.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.03.10. 16:59:24

Legalább mindegyik a saját pénzén próbálkozik és nem az államén.

Nádudvari Péter 2014.03.10. 17:01:48

Novemberben londoni Wizz gépen ez hangzott el, nekem azóta ők a kedvenc:

"Üdvözlöm Önöket, én a másodpilóta vagyok. Mellettem ül az elsőpilóta és az ő arca nyugodt, szóval mi is nyugodtak lehetünk. Budapestről fél órával ezelőtt szálltunk fel keleti irányba, de aztán észrevettük, hogy London nyugatra van, ezért megfordultunk. Úti célunk London Luton Airport, és mivel utasaink több, mint 85%-a oda érkezik, ahova jegyet vett, ezért valószínű, hogy mi is odaérünk. Köszönjük, hogy minket választottak, és ha megunják Angliát, szívesen haza is hozzuk Önöket."

odamondó 2014.03.10. 17:42:50

Heti rendszerességgel közlekedek Wizz-el és 2 év alatt még semmi problémám nem volt velük.

Az árak a béka segge alatt vannak. 1 órát meg bárhogy kibír az ember. Nevetséges amit egyesek előadnak. Persze láttam már rinyáló utast párat. Az igazság az volt, hogy ők voltak a szerencsétlenek és saját gyökérségük akadályozta őket a kényelmes utazásban.

Péter9876543 2014.03.13. 22:32:44

Tisztelt Szerző! A Ryanair egy kapitalista részvénytársaság, aminek kisebb dolga is nagyobb annál, minthogy nevesincs légitársaságokkal és piacokkal foglalkozzon. A Wizzair sajnos egy tipikusan magyar, rosszkedvű, lehúzós, az állammal mutyizós cég, pont olyan, mint minden más ebben az országban. Vicces ez az állandó hasonlítgatás a Ryanhez......egyszerűen nem ugyanaz a kávéház, ezt kéne egyszer megértenie a szerzőnek. Javaslom, hogy nézzen rá egy Ryanair-chartra - épp csúcsközelben vannak a részvényei. A Wizzre sajnos nem tud ránézni - ugyanis sehol nem jegyzik........

Péter9876543 2014.03.13. 22:32:44

Tisztelt Szerző! A Ryanair egy kapitalista részvénytársaság, aminek kisebb dolga is nagyobb annál, minthogy nevesincs légitársaságokkal és piacokkal foglalkozzon. A Wizzair sajnos egy tipikusan magyar, rosszkedvű, lehúzós, az állammal mutyizós cég, pont olyan, mint minden más ebben az országban. Vicces ez az állandó hasonlítgatás a Ryanhez......egyszerűen nem ugyanaz a kávéház, ezt kéne egyszer megértenie a szerzőnek. Javaslom, hogy nézzen rá egy Ryanair-chartra - épp csúcsközelben vannak a részvényei. A Wizzre sajnos nem tud ránézni - ugyanis sehol nem jegyzik........

BizA-i-Rr 2014.03.15. 20:04:22

@Péter9876543: Ennyi igen, de örülhetsz, ha ezt a kommentet innen nem törlik - az airportal nevű "színvonalas" magazinból ezt már kigyomlálták volna, egy erős bannal együtt... Meg azért látszik, hogy nem is reagál rá senki semmit. Nem divat reálisan nézni a wizzt Magyarországon...
süti beállítások módosítása